Corina de Jongh, Railforum

Spoorprojecten opnieuw vaststellen in 2013

COLUMN – De railsector gaat zich in 2013 inzetten om werknemers te behouden en nieuw talent te werven. Ook moeten de eisen voor de nieuw te verlenen concessies aan onder meer NS en ProRail worden vastgesteld. Spoorprogramma’s en -projecten moeten in 2013 opnieuw worden geformuleerd. Dat zegt directeur Corina de Jongh van Railforum.

Lees hieronder haar column

De winter is in de natuur de tijd van het opruimen. Het vriest dat het kraakt en alles wat zwak is bezwijkt. En juist dat maakt de weg vrij voor de lente. In de wintermaanden zijn de bomen gesnoeid, kaal en zien ze er doods uit. Toch is de boom van binnen springlevend en hard aan het werk voor de lente. Over drie maanden zien we de eerste uitlopers, daarna  de knoppen, bladeren, bloemen en vruchten.  Maar eerst is er dus werk te doen.

Vooruit kijken

Zo kijk ik ook naar onze railsector. Na de winterperikelen op het spoor en de sanering door de economische dip van afgelopen jaren is het dit jaar tijd om optimaal te presteren en vooruit te kijken. Vanuit Railforum dragen we daaraan bij door een onafhankelijk platform te bieden voor ontmoeting, kennisuitwisseling en samenwerking.

In de railsector werken tienduizenden mensen. Al hun dagelijkse werkzaamheden zijn er op gericht de prestaties voor de gezamenlijke klanten te verbeteren. Met de kenniskring Boeien en Binden voeren onze leden acties uit om hun werknemers te behouden en nieuw talent te werven.

Boeiend en Binden podium

Net als in andere sectoren, zal ook in de railsector de komende jaren een groot tekort ontstaan aan goed opgeleid technisch en servicegericht personeel.  Daarom is er een speciaal Boeien en Binden podium van 19 tot en met 21 maart tijdens RailTech in Amersfoort.

In 2013 werken onze leden gezamenlijk de Lange Termijn Spoor Agenda en de OV-visie uit.  Prioriteit hebben de eisen over de prestaties voor de te verlenen concessies aan de vervoerders. In februari verkennen we met elkaar op welke aspecten we de prestaties van de railsector willen aansturen.

Klantwaardering

Uiteraard speelt de klantwaardering daarin een hoofdrol. De acties voor maatschappelijke doelstellingen voor duurzaamheid komen 8  februari ook aan de orde.

Voor de meeste reizigers en verladers is het railvervoer slechts een onderdeel van een ketenreis. Een soepele, drempelloze comfortabele ketenreis is het doel van bijeenkomsten in maart.  Dit vraagt oplossingen in de logistiek van vervoerders van alle modaliteiten, de informatie aan klanten, maar ook van de ruimtelijke inrichting van netwerken en rond knooppunten. Betere verbindingen dus.

Toekomstvisie

Naar verwachting dwingt de economische situatie ons dit jaar tot de herformulering van alle programma’s en projecten. Met een duidelijke en gedragen toekomstvisie en Lange Termijn Spoor Agenda kunnen hiervoor in het najaar van 2013 de juiste beslissingen aan de Tweede Kamer worden voorgelegd. Dit is ook het moment waarop de nieuwe beheer- en vervoerconcessie aan Prorail en NS verleend gaat worden.

Ik wil mij vanuit Railforum ook in 2013 inzetten om, mede door een gemeenschappelijke visie, een onderbouwde herijking en nieuwe sturingsprincipes bij te dragen aan railvervoer dat bijdraagt aan  klantgerichter en duurzamere mobiliteit in Nederland.

Het winterprogramma van Railforum staat op www.railforum.nl

Corina de Jongh, directeur Railforum

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.