Ad Toet, KNV

In 2013 gaan de luiken voor de spoorsector weer open

COLUMN – Doordat de economische crisis ook de spoorsector heeft geraakt, is er onzekerheid onstaan. De concurrentiepositie van het spoorgoederenvervoer verslechterde en de strijd om opdrachten binnen te halen nam toe door een afnemend aanbod. Volgens directeur Ad Toet van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) moeten de luiken in 2013 weer geopend worden.

Lees hieronder zijn column.

De recessie sloeg als eerste toe in het goederenvervoer, zowel bij weg, spoor als binnenvaart. In 2012 werd geleidelijk duidelijk dat ook het reizigersvervoer hard wordt geraakt. Bij zo’n crisis is de eerste reactie: bezuinigen en (prijs-)vechten om de kleinere koek. Concurrenten van buiten worden waar mogelijk buitengesloten. Dus grenzen dicht en met de rug naar de (Europese) buitenwereld. De luiken gingen dicht, maar dat zullen ze niet blijven.

Het Europese luik

In Nederland wordt al sinds de verkiezingscampagne in 2012 met meer nuance gesproken over de kosten en baten van de Europese Unie. Natuurlijk, die ruim tien miljoen Griekse Europeanen kosten Nederland geld, maar het besef, dat we stevig verdienen aan die honderden miljoenen Europeanen, die in het achterland van Nederlandse havens wonen en werken, groeit snel.

Het Haagse luik

In Haagse kringen was heftig gemopper de eerste defensieve reactie op de bezuinigingen op nieuw asfalt. Heel voorzichtig wordt nu ook de vraag gesteld in hoeverre we moeten doorgaan met de uitbreiding van wegcapaciteit.

Onlangs werden er door het Kennisinstituut van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voorzichtige inzichten gegeven in veranderd reisgedrag. Jongere generaties reizen minder en hebben ook niet die sterke voorkeur voor auto’s. Dus nog meer vraagtekens bij  wat er nu echt nodig is. Een onzekerheid, die in 2013 onder ogen zal worden gezien en die wellicht goed uitpakt voor de spoorsector.

Het duurzaamheid luik

De samenleving kan een paar jaar de ogen sluiten voor onwelkome duurzaamheidproblematiek, maar ook hier zullen de luiken weer opengaan. Voor het spoor als schoonste vorm van vervoer biedt dat goede vooruitzichten. De samenleving zal spoorvervoer de komende decennia steeds harder nodig hebben.

Mijn kleinzoon zal straks net zo raar opkijken bij een container, die door één chauffeur met vrachtauto van Rotterdam naar München wordt vervoerd, als dat ik nu zou doen indien mijn Bol.com-pakketje met paard en wagen bij mij thuis wordt afgeleverd.

Het KNV Spoorgoederenvervoer luik

KNV heeft in het afgelopen jaar de noodklok geluid over de situatie bij het spoorgoederenvervoer. Jarenlang hebben we in Nederland steeds nieuwe belemmeringen bedacht voor Europese vervoerders, die hun treinen in Nederland wilden laten rijden. We merkten toen dat deze klanten hun interesse verloren.

Het signaal is in Den Haag en Utrecht gehoord en begrepen, maar klantonvriendelijk gedrag verander je niet in één keer. Dus om te beginnen zijn de tarieven voor spoorgebruik een jaar bevroren om de situatie niet verder te verslechteren. Dat geeft in 2013 enige maanden de tijd om te onderzoeken waar de schoen wringt met de concurrentiepositie van spoor en havens in Nederland. Hoe doe je zo’n onderzoek? Je verplaatst je in de positie van je klanten in het Europese achterland.

De luiken gaan weer open!

Directeur Ad Toet, KNV

U las zojuist één van uw gratis premium artikelen

Uw abonnement helpt onze journalisten bij het zoeken naar de waarheid in de spoorsector.

Onbeperkt lezen? Stap nu in en profiteer van de introductieaanbieding ‘eerste maand gratis.

start 1 maand gratis proefabonnement

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.