Bosbrand-treinincident Spanje “zeer onwaarschijnlijk” in Nederland

Ten noordwesten van de Spaanse stad Valencia zijn woensdag meerdere reizigers gewond geraakt toen ze uit een trein sprongen die door een bosbrand was ingesloten. Met de aanhoudende hitte in Nederland rijst de vraag: ‘Zou een situatie als deze zich ook kunnen afspelen in Nederland in een dicht bebost gebied zoals op de Veluwe?’

Een woordvoerder van ProRail stelt ons gelukkig gerust: “Een situatie zoals we vandaag hebben gezien in Spanje verwachten wij niet zo snel in Nederland. Hier hebben we aan de weerszijde ruimte geen bomen tegen de spoorbanen staan. Mocht er desondanks toch brand uitbreken, dan vallen brandende bomen niet zomaar op het spoor”, aldus ProRail.

Ook de veiligheidsregio’s in Nederland achtten een situatie zoals die in Spanje onwaarschijnlijk in Nederland. Om een voorbeeld te noemen, de bermbranden die afgelopen dagen woedden in Nederland hadden vooral te maken met uitgedroogde grond, maar waren geen bebost gebied. “Behalve op de Veluwe zijn er in Nederland maar weinig gebieden waar de trein door bebost gebied moet rijden”, aldus een woordvoerder van de veiligheidsregio.

Volgens ProRail legt de landelijke treinverkeersleiding het treinverkeer direct stil als er sprake is van een noodsituatie. “Als er bijvoorbeeld een brand gemeld wordt, dan communiceren wij met de ‘Meldkamer Spoor’ en wordt vervolgens de landelijke verkeersleiding ingezet. Die neemt uiteindelijk het besluit om het treinverkeer al dan niet stil te leggen.”

Luisteren naar treinpersoneel

Zeker tien mensen zijn gewond geraakt toen hun trein in Noordoost-Spanje een natuurgebied binnenreed waar op dat moment een bosbrand woedde. De machinist stopte de trein, en vroeg de passagiers vanuit veiligheidsoverwegingen om de trein juist niet te verlaten. In de paniek die daarop uitbrak probeerden enkele passagiers uit de trein te ontsnappen, waarbij ze ernstige brandwonden opliepen.

Volgens ProRail is het levensgevaarlijk om een trein in een situatie zoals deze te verlaten. “Passagiers moeten altijd het bevel van de machinist en het treinpersoneel opvolgen. Wanneer een trein in de problemen komt, moeten personen in de trein blijven zitten totdat de incidentenbestrijding ter plaatste is. Als er dan juist wordt gemeld dat het niet veilig is om een trein te verlaten, dan moet je ook gewoon kunnen vertrouwen op de boodschap die wordt omgeroepen. Zeker ook omdat het treinpersoneel in direct contact staat met de hulpdiensten.”

Lees verder:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bosbrand-treinincident Spanje “zeer onwaarschijnlijk” in Nederland | SpoorPro.nl

Bosbrand-treinincident Spanje “zeer onwaarschijnlijk” in Nederland

Ten noordwesten van de Spaanse stad Valencia zijn woensdag meerdere reizigers gewond geraakt toen ze uit een trein sprongen die door een bosbrand was ingesloten. Met de aanhoudende hitte in Nederland rijst de vraag: ‘Zou een situatie als deze zich ook kunnen afspelen in Nederland in een dicht bebost gebied zoals op de Veluwe?’

Een woordvoerder van ProRail stelt ons gelukkig gerust: “Een situatie zoals we vandaag hebben gezien in Spanje verwachten wij niet zo snel in Nederland. Hier hebben we aan de weerszijde ruimte geen bomen tegen de spoorbanen staan. Mocht er desondanks toch brand uitbreken, dan vallen brandende bomen niet zomaar op het spoor”, aldus ProRail.

Ook de veiligheidsregio’s in Nederland achtten een situatie zoals die in Spanje onwaarschijnlijk in Nederland. Om een voorbeeld te noemen, de bermbranden die afgelopen dagen woedden in Nederland hadden vooral te maken met uitgedroogde grond, maar waren geen bebost gebied. “Behalve op de Veluwe zijn er in Nederland maar weinig gebieden waar de trein door bebost gebied moet rijden”, aldus een woordvoerder van de veiligheidsregio.

Volgens ProRail legt de landelijke treinverkeersleiding het treinverkeer direct stil als er sprake is van een noodsituatie. “Als er bijvoorbeeld een brand gemeld wordt, dan communiceren wij met de ‘Meldkamer Spoor’ en wordt vervolgens de landelijke verkeersleiding ingezet. Die neemt uiteindelijk het besluit om het treinverkeer al dan niet stil te leggen.”

Luisteren naar treinpersoneel

Zeker tien mensen zijn gewond geraakt toen hun trein in Noordoost-Spanje een natuurgebied binnenreed waar op dat moment een bosbrand woedde. De machinist stopte de trein, en vroeg de passagiers vanuit veiligheidsoverwegingen om de trein juist niet te verlaten. In de paniek die daarop uitbrak probeerden enkele passagiers uit de trein te ontsnappen, waarbij ze ernstige brandwonden opliepen.

Volgens ProRail is het levensgevaarlijk om een trein in een situatie zoals deze te verlaten. “Passagiers moeten altijd het bevel van de machinist en het treinpersoneel opvolgen. Wanneer een trein in de problemen komt, moeten personen in de trein blijven zitten totdat de incidentenbestrijding ter plaatste is. Als er dan juist wordt gemeld dat het niet veilig is om een trein te verlaten, dan moet je ook gewoon kunnen vertrouwen op de boodschap die wordt omgeroepen. Zeker ook omdat het treinpersoneel in direct contact staat met de hulpdiensten.”

Lees verder:

Auteur: Kenneth Steffers

Kenneth Steffers is (politiek) verslaggever, journalist en redacteur voor SpoorPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.