CDA wil 100 miljoen van ERTMS-budget investeren in wegen

Het CDA wil 100 miljoen euro van het budget voor het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS weghalen om in autowegen te investeren. Dat zei CDA-lijsttrekker Sybrand Buma in het NOS Radio 1 Journaal. Volgens Buma kan er best wat “worden geschoven met geld van het dure veiligheidssysteem ERTMS op het spoor”. De lijsttrekker denkt dat er met het geld geschoven kan worden zonder dat de spoorveiligheid hiermee in het geding komt. Het CDA wil met het geld een aantal regionale wegen verbreden.

Buma denkt niet dat de investering voor de regionale wegen bekostigd kan worden met de opbrengsten van rekeningrijden. Het CDA heeft volgens hem tien jaar geleden van dichtbij meegemaakt dat de invoering van rekeningrijden niet werkt. “Ik heb gezien hoe moeilijk en onuitvoerbaar het was. Daar moeten we Nederland niet alsnog mee opzadelen.”

Bezuinigen op spoorveiligheid

Staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu reageerde skeptisch op de suggestie van Buma om het budget van ERTMS voor regionale wegen te gebruiken. “Hij  heeft er ‘met ProRail over gesproken’ en die gaven aan dat bezuinigen op spoorveiligheid best mogelijk is. Tsja.”

Ook ProRail-directeur Pier Eringa keurt het idee van het CDA af. “Met ERTMS kunnen we juist grote stappen vooruitmaken op het gebied van spoorveiligheid en meer treinen over het spoor laten rijden. Het is niet de bedoeling dat er op dit programma wordt bezuinigd.”

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu haalde eerder al 250 miljoen euro uit het budget voor de uitrol van ERTMS om de problemen op het spoor rondom treinstation Schiphol aan te pakken. Het oorspronkelijke budget was 2,57 miljard euro. Daar is nu nog een budget van 2,33 miljard euro, waarmee een groot deel van het Nederlandse spoor met het beveiligingssysteem kan worden uitgerust.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “CDA wil 100 miljoen van ERTMS-budget investeren in wegen”

Arco Sierts|17.03.17|11:51

Tsja, hier kon je natuurlijk op wachten. De kernoorzaak is dat het ERTMS-programma tot nu toe volstrekt onvoldoende bijdraagt aan kwaliteits- en capaciteitsvergroting, EN dat veiligheid politiek niet meer als issue wordt gezien die ruim 2 miljard belastinggeld rechtvaardigt. Eigen schuld dikke bult dus.
Het ERTMS-programma presteert tot nu toe zwaar onder de maat, omdat men ERTMS vooral als techniekvervanging van beveiliging ziet, waarbij projectrisico’s gemeden moeten worden. Daaag innovatie…

Stoffel Bos|21.03.17|14:54

Beste Arco,
Wat geeft je, als outsider, het idee dat het programma onder de maat presteert en dat het alleen om vervanging van de techniek gaat?
Er zit nu eenmaal heel veel voorwerk in een (cyberterrorisme-)veilige landelijke uitrol van een beheerbaar ERTMS.

Arco Sierts|30.03.17|15:14

Zal ik dan ook maar als *outsider* reageren, beste Stoffel? (nb: tamelijk respectloze ‘op de man’ gerichte sneer, trouwens..)
Als outsider heb ik op het gebied van capaciteitsvergroting nog geen wezenlijke vorderingen gezien. Korte blokjes kennen we al heel lang. En cyberterrorisme-veilig lijkt mij vooral een kwestie van een gesloten netwerk zonder verbinding naar Internet + monitoring. Maar ja, wie ben ik als outsider, heb nauwelijks kennis & ervaring op dit gebied :P

Arco Sierts|30.03.17|17:12

Maar ff serieus op de inhoud: dat het programma innovatieve oplossingen als Level 2/3 wegschuift wegens niet-bewezen-techniek is het beste bewijs van het strategisch falen van het programma: enorm veel focus op ’technisch risicomijden’, en mede daardoor nauwelijks aandacht voor echt wezenlijke prestatievergroting. Dan vind ik de ambities van Eringa stukken beter! Ook het aspect van de veiligheid op het bestaande spoor bij afwisselend rijden ETCS vs baanseinen+ATB is IMHO onvoldoende beschouwd.

Arco Sierts|30.03.17|17:23

Kortom teveel nadruk op de (inkoop- en techniek-)details, en onvoldoende op de (ontwikkel-)hoofdlijnen ‘innovatieve prestatievergroting’ en ‘integrale kostenbesparing’. Het is meer een uitvoerings- dan een innovatie-project. Wat BB21 teveel was, is het huidige ERTMS-programma te weinig.

Chris M. de Boer|08.04.17|09:01

Goed, Buma wil wat weghalen voor verbreding van de wegen, wie is het volgende? Dadelijk komt Blok van Justitie uit het ERTMS-budget snoepen omdat hij geld nodig heeft om tekorten bij de politie op te vullen. En wellicht daarna de minister van Onderwijs omdat hij/zij geld nodig heeft voor lerarenbeurzen. Met andere woorden: Buma zet de deur open om die pot als een soort ‘lief en leed pot’ te gebruiken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.