ProRail-topman Pier Eringa, foto: ProRail

ProRail-topman wil meer proeven op het spoor

Gepubliceerd op 09-03-2017 om 11:02

ProRail-topman Pier Eringa wil af van risicomijdend gedrag in de spoorsector. “Ik wil meer proeven op het spoor, ook als deze weleens mislukken. Door het uitproberen van nieuwe technieken maakt de spoorsector sneller stappen vooruit”, zegt de directeur in een interview met SpoorPro.

 Treinen die over een magnetisch laagje over het spoor zweven, zelfrijdende treinen en zonne-energie opwekken vanuit het spoor behoren volgens hem tot de mogelijkheden. Pier Eringa opent op dinsdag 28 maart de RailTech Europe 2017 vakbeurs samen met NS-directeur Roger van Boxtel, hoofd ERTMS Pio Guido van ERA en burgemeester Jan van Zanen van Utrecht.

“We krijgen de komende jaren met diverse vraagstukken te maken. Het spoor zal intensiever gebruikt worden, onder andere vanwege het Programma Hoogfrequent Spoor. Tegelijkertijd staan er diverse onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden op stapel. Hoe voorkomen we dat we in de knel komen? Innovaties om deze knelpunten het hoofd te bieden, zijn hierbij meer dan welkom.”

Werken als de treinen rijden

“Hoe gaan we bijvoorbeeld om met de druk om het treinverkeer door te laten gaan en tegelijkertijd het spoor goed te onderhouden?”

 Volgens de directeur zou het mogelijk moeten zijn om in sommige gevallen aan het spoor te werken als de treinen nog rijden. “Er zijn allerlei technieken die dit mogelijk maken, bijvoorbeeld sensoren die een signaal sturen en veiligheidsvesten laten trillen als er een trein aankomt. Ook is het mogelijk om achter hekken te werken. Soms zijn er al bestaande technieken uit het buitenland die we hiervoor kunnen toepassen.”

Volgens de directeur is nog te veel terughoudendheid bij regelgevers én bij ProRail zelf om nieuwe technieken toe te passen. “We moeten nieuwe technieken toepassen om te innoveren. We lopen daarbij het risico dat het wel eens mislukt, maar we moeten vooruitgaan. Ik wil af van risicomijdend gedrag. Dat betekent dat we niet meer klakkeloos een veiligheidsregel toepassen omdat er ooit een incident is geweest.” Als voorbeeld noemt de directeur het toepassen van de dubbele buitendienststelling van het spoor naar aanleiding van het dodelijk treinongeval in Amsterdam Westerpark in 2012. “Er waren toen hele goede redenen om extra veiligheidswaarborgen in te bouwen. Het zou goed zijn als we na verloop van tijd deze regels ook weer kunnen evalueren. Ik wil dat er gezonde afwegingen worden gemaakt.”

Reputatie spoor verbeteren

Een voorbeeld van risico’s nemen om vooruitgang te boeken is volgens Eringa de start van het hoogfrequent rijden op het spoor tussen Eindhoven en Amsterdam in december van dit jaar. “ProRail en NS gaan dan met zes Intercity’s per uur rijden op de A2-corridor. Dat vinden we in de spoorsector allemaal heel spannend. Daarbij zullen er vast dagen zijn dat dit niet zo goed lukt. Het zou dan mooi zijn als de reizigers, belangenorganisaties en politici denken: jammer dat het even niet zo goed lukt, maar goed dat ze het proberen.”

Volgens Eringa zal de reiziger en de omgeving meer begrip tonen als ProRail haar reputatie verder verbetert. In de afgelopen jaren zijn daar volgens hem flinke stappen in gemaakt. “Je ziet dat onze reputatie in de afgelopen tijd is verbeterd. Treinreizigers en niet-treinreizigers geven ons nu een beter rapportcijfer. Toen ik twee jaar geleden bij ProRail begon, was het beeld dat er financiële tekorten en veel verstoringen op het spoor waren.” De directeur wijst op een conceptrapport van een externe accountant op zijn bureau. “Nu hebben we een tevreden accountant en zijn onze operationele prestaties verbeterd.”

De nieuwe topstructuur binnen het spoorbedrijf heeft er volgens Eringa voor gezorgd dat er “meer rust” in de organisatie is gekomen. “Je ziet dat we een meer platte organisatie hebben gekregen. De leidinggevenden staan niet langer op afstand van de medewerkers. En dat werkt enorm door in de organisatie.”

Sturen op transparantie

Een andere manier om de reputatie verder te verbeteren, is volgens de directeur door transparant te zijn over hoe het op het spoor gaat. “Bij ProRail sturen we steeds meer op transparantie. We gaan bijvoorbeeld binnenkort interne onderzoeken over grote verstoringen op onze site te zetten. Zo kunnen we ook laten zien dat we kritisch zijn naar onszelf. Ik denk dat als we treinreizigers laten zien hoe een incident heeft kunnen gebeuren, dat ze ook meer begrip zullen hebben. Daarnaast kunnen we laten zien wat we eraan doen om een verstoring in de toekomst te voorkomen.”

Eringa wijst er verder op dat ProRail binnenkort een centraal team onder leiding van ProRail komt dat besluiten neemt over de dienstregeling bij grote verstoringen op het spoor. “Er komt één kapitein op het schip die het aanspreekpunt is voor alle calamiteiten; de zogenaamde Officier van dienst-spoor. Die zal bijvoorbeeld in de toekomst ook direct ingrijpen bij een incident zoals de gestrande trein in de HSL-tunnel bij Rotterdam.”

“Nu ligt de verantwoordelijkheid voor keuzes in de te rijden NS reizigersdienstregeling na grote storingen bij NS en ProRail samen en wordt per keer in overleg gekeken welke treinen kunnen blijven rijden of worden opgeheven. In de nieuwe situatie beslist hij over een aangepaste dienstregeling voor alle vervoerders en kan er slagvaardiger gewerkt worden om treinverkeer te herstellen.”

Nieuwe technieken toepassen

“Door transparanter te opereren leggen we ook onze kwetsbaarheid bloot”, zegt Eringa, “maar we moeten uit de fase komen om de gebeten hond te zijn. Nu hebben we de basis op orde. In plaats van alleen maar bezig te zijn met de dagelijkse operatie, moeten we ook bezig zijn met de toekomst van het spoor en nieuwe technieken toepassen.”

Die nieuwe technieken zouden er volgens de directeur in de toekomst toe kunnen leiden dat “treinen over een magnetisch laagje zweven over het spoor”, dat tot “minder lawaai en trillingen” leidt. Ook zelfrijdende treinen op het spoor behoren volgens hem tot de mogelijkheden. “We hebben afgelopen zomer met DB Cargo een succesvolle proef met goederentreinen gedraaid die op de automatische piloot over de Betuweroute reden.”

“Het zou sneu zijn als vrachtauto’s straks als ‘treintjes’ achter elkaar gaan rijden op de snelweg, terwijl het spoor juist uitermate geschikt is voor zelfrijdend transport. De techniek van zelfrijdende treinen is straks mogelijk met de introductie van het nieuwe spoorbeveiligingssysteem ERTMS, dus het is goed om hier snel mee aan de slag te gaan.” Volgens de topman zijn er heel veel zelfrijdende auto’s nodig om de trein te compenseren. “De kracht van de spoorinfrastructuur is dat ze hele grote volumes kan verwerken en tot in het stadscentrum en de haven en de Maasvlakte komen.”

Zonnecellen op het spoor

Verder wil ProRail het spoor beschikbaar stellen voor zonnecellen. “Dat betekent dat we onderzoeken of we tussen de spoorbielzen een goedje meer kunnen leggen dat de zon opvangt. Ook kunnen we geluidsschermen voorzien van zonnecellen en willen we meer daken van stations hiermee uitrusten. Als we een goede basisreputatie hebben zullen we gemotiveerd worden om meer toekomstgericht te denken en dan kunnen we meer van dit soort initiatieven ontplooiien.”

Deze ontwikkelingen zorgen er ook voor dat een carrière in het spoor aantrekkelijker wordt, vindt de topman. “Stel je voor dat je kunt reageren op een vacature als dronepiloot voor het doen van inspecties van het spoor. Of als specialist in zonne-energie.” Ook voor het werken in het veld, kunnen nieuwe technieken interessant zijn. “Op dit moment werken we in de spoorsector nog met veel traditionele spullen, sommige nog van vlak na de Tweede Wereldoorlog. Maar als we spoormedewerkers de mogelijkheid bieden om storingen op afstand met een Ipad op te lossen, trekken we ook jongeren aan.”

ProRail geeft tijdens RailTech Europe kennisworkshops, congrespresentaties en toont haar nieuwste innovaties. Een groot aantal vakspecialisten en vertegenwoordigers van de directieteams zijn aanwezig bij de ProRail-stand en gaan met andere spoorprofessionals de dialoog aan over belangrijke ontwikkelingen in de spoorsector. Bezoek de website van RailTech Europe voor meer informatie: http://www.railtech.com/

Lees hier wat ProRail tijdens RailTech Europe gaat doen:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail-topman wil meer proeven op het spoor”

Wouter van Gessel|18.03.17|00:13

@Pier. Alles is al beschikbaar om het te te gaan toepassen. Van visie tot techniek. Probeer fase is al voorbij. Het is jammer dat de spoorwegen dat niet doorhebben. Daardoor loopt het jaren achter. Versterkt het regio’s niet. Versterkt het de luchtvaartsector niet. Kan het de fiets onvoldoende benutten. Kan het zijn infrastructuur niet goed benutten. NL is de dupe.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.