ChristenUnie: houd ruimte vrij voor spoorlijn Utrecht-Breda

Gepubliceerd op 09-03-2017 om 10:32

De ChristenUnie wil dat er bij de bouw van nieuwe bruggen over de snelweg A27 ruimte vrijgehouden wordt voor de aanleg van de spoorlijn Utrecht-Breda. De komende vijf jaar worden de Hagesteinsebrug, de Merwedebrug en de Keizersveerbrug geheel vernieuwd. De ChristenUnie wil dat deze bruggen worden uitgevoerd met extra ruimte voor een toekomstige spoorlijn Utrecht-Breda.

Plannen voor deze spoorlijn leven al sinds 1875 en werden voor het laatst in 1999 naar de prullenmand verwezen. Altijd waren plannen voor deze spoorlijn te duur vanwege het oversteken van de grote rivieren.

Spoorlijn

“Door nu al voor te sorteren op besluitvorming en de drie bruggen extra breed te maken, wordt de spoorlijn Utrecht-Breda eindelijk een serieuze optie. Het kost relatief weinig om de bruggen extra breed te maken, maar het zal miljarden euro’s besparen zodra de overheid ooit besluit om de spoorlijn Utrecht-Breda aan te leggen. Durf met visie nu extra te investeren, anders ben je ‘penny wise, pound foolish’ “, zegt ChristenUnie Tweede Kamerlid en woordvoerder Infrastructuur Eppo Bruins.

“Grote projecten worden door de overheid vaak geïsoleerd bekeken. Daardoor wordt infrastructuur meestal duurder dan wanneer je kiest voor een slimme, integrale toekomstvisie.” De ChristenUnie heeft in de afgelopen jaren al eens erop gewezen dat de aanpassingen die nodig zijn voor aanleg van het spoortraject Utrecht-Breda ook al honderden miljoenen goedkoper hadden gekund wanneer het gecombineerd was met de verbreding van de A27.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “ChristenUnie: houd ruimte vrij voor spoorlijn Utrecht-Breda”

Rhido NL|09.03.17|18:26

Ik heb in het verleden brieven gestuurd over de opheldering van de toekomstige spoorlijn UT-BD jaar of 5 geleden. Maar volgens de overheid was er namelijk geen geld voor, voor een extra rechtstreekse spoorlijn. Er was ook een optie om de Fyra te laten rijden, maar ook dat leek toen van de baan. En nu komt dit onderwerp weer naar boven drijven. Ik snap zowel de overheid als de spoorbedrijven niet meer!

Ton Spies|09.03.17|18:55

Een prima idee.
Voor velen nu nog niet denkbaar, over 20(?) jaar niet meer weg te denken.

Simon Simons|24.03.17|11:17

Goed punt van de ChristenUnie, Utrecht-Breda, ook wel de missende link in het nederlandse spoornet zal er vroeg of laat toch komen. De HSL kon ook niet “uit” en nieuw asfalt vaak ook niet. Maar bij nieuw spoor word vaak verwezen naar de kosten baten en laat men de bredere economische impact en toename mobiliteit op lange termijn achterwegen.

Mocht de extra ruimte op de bruggen niet voor spoor benut worden dan kan het altijd nog voor nog meer asfalt of de hyperloop wanneer die komt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.