PLC software Pilz

Nieuwe dienstregeling sneller vastgesteld met digitale wisselsteller

Gepubliceerd op 02-03-2017 om 08:36

Een digitale wisselsteller kan er in de toekomst voor zorgen dat nieuwe dienstregelingen makkelijker geïmplementeerd kunnen worden. Ook zal het makkelijker zijn om wijzigingen op emplacementen door te voeren en preventief onderhoud uit te voeren. Dat zegt Herman Treurniet van VRS Railway Industry. Het prototype van de digitale wisselsteller, die door VRS Railway Industry en Pilz Nederland is ontwikkeld, is te zien tijdens de internationale railvakbeurs RailTech Europe 2017.

In dit innovatieve ontwerp wordt de betrouwbare NSE-wisselsteller gecombineerd met moderne PLC-technieken (Programmable Logic Controller). Daardoor kan het wissel digitaal aangestuurd en gemonitord worden. Een wisselsteller is een motor met aandrijf- en controlestangen die de stand van het wissel verandert in rechtdoor of afbuigend.

“De NSE wisselsteller wordt al vanaf de jaren zestig toegepast in het Nederlandse spoor. De technische werking is nooit veranderd omdat er nog nooit een trein is ontspoord op onze steller”, vertelt Herman Treurniet van VRS Railway Industry. “De machine die we nu hebben is mechanisch in orde, maar de wijze van aansturing vraagt om modernisering. Vandaar dat we samen met Pilz zijn gaan kijken hoe we dit proces kunnen automatiseren.”

Wissel digitaliseren

“Het nadeel van de huidige oplossing is dat die werkt met de gedateerde relaisbeveiliging en 110 Volt gelijksspanning, die niet meer volgens de huidige stand van de techniek is. We willen toe naar een moderne spanningsvoorziening van 400 Volt. Dit is de spanningsvoorziening die in de industrie veel wordt gebruikt en daarmee veel meer de standaard. Daarnaast willen we het wissel digitaliseren met een ethernetverbinding. Op dit moment liggen er nog heel veel kabels in het spoor. Daar willen en kunnen we vanaf.”

Dit digitaliseringsproces sluit aan bij het ERTMS-programma, vertelt de spoorexpert. “Hierbij worden systemen ook softwarematig aangestuurd. Daardoor is het niet meer nodig voor een monteur om naar een relaiskast toe te gaan bij wijziging van sturingen.”

Treurniet: “Bij dit prototype van de digitale wisselsteller zijn de relais vervangen door een PLC-systeem. Deze PLC wordt over een veilige netwerkverbinding aangestuurd. Dit betekent tegelijkertijd dat digitaal veel informatie over de wisselsteller beschikbaar is die diagnose op afstand mogelijk maakt. Dit maakt preventief onderhoud mogelijk, vult Jan van der Heide van Pilz Nederland aan. “Onze trajectmanager begeleidt VRS Railways bij het programmeren van het PLC-systeem. VRS kan daarbij aangeven hoe ze de steller willen aansturen en welke aspecten gediagnostiseerd moeten worden. Deze PLC is overigens door de internationale certificeringsinstelling TÜV SÜD gecertificeerd voor het spoor.”

Voordelen voor reiziger

“Deze wisselsteller biedt veel voordelen voor de reiziger. Er kan flexibeler met veiligheidscomponenten worden omgegaan. Daarnaast zijn nieuwe dienstregelingen makkelijker te implementeren omdat de wisselvolgorde flexibeler in te stellen is.”

“Een deel van het instellen van treinpaden ligt vast in de relais interlocking”, licht Treurniet toe. “Dit leidt soms tot beperkingen in sein- en wisselvolgordes. Deze beperkingen zijn op te heffen door het wijzigen van de relais-configuraties. Dit is echter een arbeidsintensieve bezigheid. Met een vrij programmeerbaar systeem dat ook op ‘lagere’ niveaus kan ingrijpen is en dergelijke wijziging eenvoudiger en sneller door te voeren.”

Wijzigen emplacementen

Daarnaast wordt het wijzigen van emplacementen veel makkelijker, stelt de spoorexpert. “Het is makkelijker om wissels bij te leggen en weg te halen. Dit heeft te maken met de snelheid waarmee de wissels in de beveiliging kunnen worden opgenomen. De voorbereidingstijd en de duur van de buitendienststelling is veel korter, waardoor de beschikbaarheid van het spoor omhoog gaat.”

De innovatieve wisselsteller van VRS Railway Industry en Pilz Nederland is op 28, 29 en 30 maart te zien op de internationale spoorvakbeurs RailTech Europe. Bezoek de website voor meer informatie: http://www.railtech.com/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Nieuwe dienstregeling sneller vastgesteld met digitale wisselsteller”

Daan Houtman|02.03.17|13:14

“Spoorvervoerders kunnen nieuwe dienstregelingen makkelijker implementeren omdat de wisselvolgorde flexibeler in te stellen is”, aldus Treurniet.”

Hier kan ik mij geen voorstelling van maken. Dit lijkt een alternative fact of opgeklopte commercieel verhaal. Ik ben benieuwd of Treurniet dit kan toelichten.

Ibo De Joode|03.03.17|19:38

Als auteur van het stuk staat Marieke van Gompel. Misschien dat zij in gewoon Nederlands kan uitleggen wat bedoeld wordt. Ik kan het tot op zekere hoogte redelijk volgen, maar zoals Daan Houtman reageert ben ik aan het einde ook de draad kwijt.

Volgens mij bepaalt ProRail en niet de Spoorvervoerders de dienstregeling, althans of de door de vervoerders ingediende aanvragen gehonoreerd kunnen worden.

Herman Treurniet|07.03.17|13:47

Daan en Ibo, bedankt voor de reacties. Een deel van het instellen van treinpaden ligt vast in de relais interlocking. Dit leidt soms tot beperkingen in sein- en wisselvolgordes. Deze beperkingen zijn op te heffen door het wijzigen van de relais configuraties. Dit is echter een arbeidsintensieve bezigheid. Met een vrij programmeerbaar systeem dat ook op ‘lagere’ niveaus kan ingrijpen is en dergelijke wijziging eenvoudiger en sneller door te voeren.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.