koperdiefstal

Koperdiefstal in 2016 weer licht gestegen na jarenlange daling

Gepubliceerd op 01-03-2017 om 14:35

Na een forse daling van koperdiefstal tussen 2011 en 2015, heeft ProRail in 2016 weer een lichte stijging opgemerkt. In totaal zijn er in het afgelopen jaar 176 diefstallen geweest. Daarvan ging het in 21 gevallen om een poging tot diefstal en 5 keer was er sprake van een vermoedelijke koperdiefstal. Ondanks de lichte stijging, is dit aantal nog steeds beduidend lager dan in 2011. Destijds registreerde de infrabeheerder 516 gevallen.

Vanwege die algehele forse daling, noemt ProRail de maatregelen die sinds 2011 zijn genomen succesvol. “Met een gerichte aanpak zijn we er in geslaagd het aantal diefstallen en pogingen daartoe omlaag te krijgen”, aldus ProRail. Overigens leek het er in de eerste helft van 2016 nog op dat het aantal gevallen van koperdiefstal opnieuw zou dalen.

Maatregelen

Om het aantal diefstallen van koper terug te dringen, heeft ProRail op veel plekken al hekken geplaatst, wordt er ’s nachts gecontroleerd door beveiligers, BOA’s en politie en zijn er langs het spoor camera’s geplaatst met infrarood en bewegingsmelders. Verder zijn omwonenden van het spoor door ProRail opgeroepen om verdachte situaties te melden aan de infrabeheerder.

Koperdiefstal veroorzaakt veel overlast op het spoor. In 2016 leidde 1 op de 5 koperdiefstallen tot een storing en raakten ruim 1.300 treinen vertraagd of ze werden opgeheven of omgeleid. Dat zijn wel minder treinen dan een jaar eerder, toen nog 1500 treinen door dergelijke diefstal getroffen werden. Het is bovendien een flinke kostenpost. Ruim 625.000 was er in 2016 nodig om de schade te herstellen, tegenover 800.000 euro in 2015.

Aluminium

Waar mogelijk wordt koper ook door ProRail vervangen door aluminium, omdat dat minder kostbaar is. Daarom is de kans dat dit gestolen wordt minder groot dan koper. “Op meerdere plaatsen in Nederland is ProRail bezig met de nieuwbouw en verbouw van stations en wordt deze vervanging van materialen toegepast waar mogelijk. Het koper dat we gebruiken is bewerkt met synthetisch DNA zodat de afkomst van het koper kan worden bepaald”, aldus ProRail.

ProRail werkt samen met het ministerie van Veiligheid en Justitie, de metaalbranche en het openbaar ministerie in ‘Actie Koperslag’. Het is al verplicht geworden voor schroothandels om naar de identiteitskaart te vragen als iemand koper aanbiedt. De Metaal Recycling Federatie verspreidt verder berichten onder schroothandelaren wanneer bijvoorbeeld koperen kunstwerken of urnen van begraafplaatsen zijn gestolen. Bovendien wordt tijdens de strafrechtelijke vervolging meer rekening gehouden met de gevolgen die koperdiefstal voor het spoor en reizigers heeft. Daders krijgen daardoor vaak hogere straffen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Koperdiefstal in 2016 weer licht gestegen na jarenlange daling”

Eric Struch|03.03.17|12:27

Koperdieven spelen dagelijks met de levens van duizenden treinreizigers. Een aanrijding tussen een ICE en een goederentrein enkele jaren geleden liep gelukkig met een sisser af. In de oude spoorwegwet stonden zeer zware straffen op het in gevaar brengen van het spoorwegverkeer. In de nieuwe wet staat slechts maximaal 3 maanden hechtenis (art. 87) op het veroorzaken van gevaar (art. 3). Preventie is mooi, maar opdat de aspirant dief zich wel tien keer bedenkt, moet ook de strafmaat fors omhoog.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.