Een Intercitytrein van NS rijdt onder de natuurbrug Weerterbergen door, foto: ProRail

Aantal spoorlopers toegenomen in 2016

Gepubliceerd op 23-02-2017 om 11:11

Het aantal dat mensen zich zonder toestemming langs het spoor loopt is in 2016 toegenomen ten opzichte van het jaar ervoor. In 2016 kwamen er 3.105 meldingen binnen van spoorlopers. Dat zijn er tweehonderd meer dan het jaar ervoor. De spoorlopers veroorzaakten vertraging voor maar liefst 16.359 treinen vertraging opliepen en ruim 1,6 miljoen reizigers te laat op hun bestemming arriveerden. Dat blijkt uit cijfers van ProRail.

Machinisten krijgen als zij een spoorloper zien de opdracht om stapvoets verder te rijden om omgevallen te voorkomen. Alle andere treinen op het traject moeten dan ook langzamer rijden, waardoor veel reizigers te laat op hun bestemming aankomen.

Controles

Buitengewoon Opsporingsambtenaren (BOA’s) van ProRail voeren dagelijks controles uit. Mensen die zich op of langs het spoor begeven kunnen een boete van 140 euro krijgen. Ook is er de afgelopen jaren extra geïnvesteerd in extra hekwerk om het spoor af te sluiten tegen onbevoegden. Nederland heeft ruim 7000 kilometer spoor. Het is niet mogelijk om dit geheel af te sluiten, want hulpdiensten en onderhoudsmonteurs moeten snel toegang kunnen hebben. De hekwerken worden ook ingezet tegen koperdiefstal en suïcides. Momenteel staat er ruim 2300 kilometer aan hekwerk langs het spoor.

In het Spoorwegmuseum is woensdag de ‘Spoorloper’ in gebruik genomen die mensen moet wijzen op de gevaren van spoorlopen. De Spoorloper is een diorama waar bezoekers op een speelse manier gewaarschuwd worden voor de gevaren van een voorbijrazende trein en heeft als doel mensen bewust te maken van de gevaren van het spoor. De Spoorloper staat het komende jaar in het Spoorwegmuseum.

Lees ook:

ProRail opent ‘innovatieve broedkamer’ voor spoordata

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

3 reacties op “Aantal spoorlopers toegenomen in 2016”

Jaap de Groot|23.02.17|14:07

Ik vind de berichtgeving niet juist. Het is bericht is dat er meer meldingen zijn binnengekomen van personen langs de baan. Hiermee is niet 1 op 1 te zeggen dat al deze meldingen ook daadwerkelijk een spoorlopers betrof. Doordat er steeds meer benadrukt wordt dat een machinist alles moet melden wat hij afwijkend vindt met vervolgens in de keten een treindienstleider die na zo’n melding enkel kan kiezen voor aanwijzingen afgeven loopt de impact op.

Jaap de Groot|23.02.17|14:10

Menig treinen liefhebber die netjes aan de juiste kant van het hek staat te genieten van treinen kan beamen dat het regelmatig voorkomt dat treinen langzamer beginnen te rijden en zelfs politie komt kijken terwijl er niets aan de hand is. Belangrijk in dergelijk bericht is dan ook te melden hoe vaak de melding van een persoon langs de baan ook terecht was. Die informatie mist nu enorm in dit stuk tekst.

Koos Snel|23.02.17|15:04

Waarom reageert men zo spastische op spoorlopers? Gedurende 41 jaar dat ik als machinist bij NS heb gewerkt heb ik heel wat spoorlopers gesignaleerd.Even de typhoon gebruiken en klaar.Sinds de aanwezigheid van een directe verbinding op de trein is de spoorloper tot een gevaar verheven.Een ieder weet wat het betekent om langs het spoor te lopen.Dit melden bij Prorail betekent vertraging voor treinen.Op de perrons staan ook lieden bewust op de rand voor de sensatie terwijl een trein passeert!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.