Station Rotterdam Alexander

Stationsgebied Rotterdam Alexander verlost van grauw uiterlijk

Gepubliceerd op 15-02-2017 om 13:17

Het stationsgebied van Rotterdam Alexander krijgt de komende jaren een compleet nieuw uiterlijk, met onder andere een nieuw stationsgebouw. Het station en de omgeving eromheen zien er op dit moment verouderd uit en hebben weinig uitstraling. 25 betrokken ondernemers en investeerders slaan de handen ineen om het gebied op te knappen. De private partijen investeren ruim tien miljoen euro in het plan.

Deze investering komen bovenop de financiering van NS, ProRail, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, gemeente Rotterdam en het programma Beter Benutten voor de verbetering van het stationsgebied. De private partijen hebben tien afspraken beschreven in een zogenaamde propositie. Ze gaan extra investeren in onder meer meer vergroening, een betere bereikbaarheid voor fietsers en voetgangers, duurzame innovaties en het verlevendigen van het winkelgebied.

Stationsgebied

Het stationsgebied Rotterdam Alexander ligt in het hart van een belangrijk economisch centrum aan de oostkant van Rotterdam, het stadsgebied Prins Alexander met 94.000 inwoners en aansluitend Capelle en Nieuwerkerk aan den IJssel. Vele verbindingen komen in deze Alexanderknoop samen zoals treinen, metro’s, bussen en de autosnelweg A20. Het centrumgebied bestaat uit een groot winkelgebied, maar huisvest ook grote ondernemingen en onderwijsinstellingen.

Het station heeft dagelijks ruim 17.000 in- en uitstappers. Het is het derde grote station van Rotterdam, na Rotterdam Centraal en station Blaak. “De uitstraling en kwaliteit van de openbare ruimte laat dit echter niet zien”, vinden de investeerders. “Integendeel: het gebied is verrommeld, raakt versleten en het wordt stil en onveilig na sluitingstijd.”

Herontwikkeling

In aanvullende korte pitches hebben vijf organisaties hun beeld voor de toekomst van het gebied uit de doeken gedaan. Zo presenteerde ontwikkelaar OVG de herontwikkeling van hun kantoorpanden. Eneco wil met de eigenaren in het gebied werken aan proefopstelling van de ‘smart city hub’, waarbij straatverlichting gecombineerd wordt met bijvoorbeeld WiFi. En Hart voor Prins Alexander richt zich op placemaking op en rond het Prins Alexanderplein. NS heeft laten zien hoe de herontwikkeling van het treinstation en metrostation tot een modern OV-knooppunt eruit gaat zien.

Bekijk hier de plannen.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.