Directeur Libor Lochman van CER

Libor Lochman: nieuw ERTMS-implementatieplan EU realistisch

Gepubliceerd op 13-02-2017 om 12:13



Het nieuwe ERTMS-implementatieplan van de Europese Commissie is realistischer dan de uitrolstrategie die eerder was gepubliceerd. Dat zegt directeur Libor Lochman van de Community of European Railway and Infrastructure Companies (CER). Lochman geeft op 28 maart een presentatie over de uitrol van ERTMS in Europa tijdens RailTech Europe 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. 



De eerste dag van de driedaagse conferentie richt zich specifiek op ERTMS and Lochman gaat dieper in op wat hij ziet als de ‘prioriteit van de sector’ om toe te werken naar een Europees systeem.

Implementatie ERTMS

De Europese Commissie heeft in januari van dit jaar nieuwe regels voor de implementatie van het Europese spoorsysteem ERTMS vastgesteld. In 2023 dient vijftig procent van de Europese spoorcorridors uitgerust te zijn met het spoorsysteem. In 2023 zal de Commissie met een nieuw implementatieplan komen om de precieze data van de installatie op het overige deel van de spoorcorridors vast te stellen. Dat dient tussen 2024 en 2030 te gebeuren. Het gaat om nieuwe afspraken voor de implementatie van het systeem, die implementatieregels van 2009 vervangen.

De originele deadlines voor implementatie waren 2015 en 2020, wat betekent dat een significant deel van de corridors al klaar zou moeten zijn. De Europese Commissie stelde onlangs vast dat dit ‘niet het geval is’. De laatste versie van het implementatieplan is volgens Lochman een realistischer plan, omdat er meer rekening wordt gehouden met de operationele uitdagingen en de budgetten van de lidstaten in West-Europa en de zich nog ontwikkelende zuidelijke en oostelijke regio’s.

Prioriteit spoorsector

Lochman spreekt van drie zaken die op dit moment de prioriteit moeten hebben. “In de eerste plaats is het belangrijk dat de ERTMS specificatie van de on board apparatuur stabiel moet zijn. Het gevolg daarvan is dat de ingebruikname op het spoor en het rollend materieel interoperabiliteit mogelijk maakt zonder nationale toevoegingen.”

“Op de tweede plaats is er een financieel instrument nodig dat ons help om de implementatie van ERTMS te versnellen. 

Tenslotte werken we voortdurend aan wat wij de ‘game-changers’, dat is bijvoorbeeld de Level 3 Automatic Train Operation (ATO) satellietnavigatie en toekomstige communicatiesystemen die de efficiëntie van de verkeersleiding kan verhogen.”

Prioriteit spoorsector

De rol van CER is om de belangen van haar leden te vertegenwoordigen bij de vaststelling van Europese beleid, in het bijzonder om het bedrijfsklimaat en beleid voor spoorwegondernemingen te verbeteren. Lochman is sinds 2012 directeur van CER is gedreven om zich ervoor in te zetten dat ERTMS in zijn volledige potentie wordt uitgevoerd.

“Voor mijn zijn deze drie elementen essentieel voor de spoorwegen als we snel naar één Europese spoorwegruimte te gaan en de controle en het management voor de verkeersleiding in Europa willen verbeteren”, aldus Lochman. “Als we zaken willen versnellen, dan moeten we er zeker van zijn dat er stabiliteit is, dat regelgeving wordt nageleefd en dat de financiering op orde is. We hebben de potentie om het proces te versnellen, maar we moeten allemaal samenwerken en gesteund worden door de beleidsmakers en lidstaten.”

Ondanks de substantiële uitdagingen, is de directeur zelfverzekerd dat de implementatie op tijd zal worden gerealiseerd. “In zijn algemeenheid speelt het dat de implementatieplannen niet voldoende worden gecoördineerd. Toch verwacht ik dat de deadline van 2030 wordt gehaald.”

Lees ook:

Libor Lochman spreekt op 28 maart tijdens de ERTMS-conferentie op RailTech Europe 2017 in de Jaarbeurs in Utrecht. Bezoek de website voor meer informatie: http://www.railtech.com/railtech-2017/conference/

Auteur: Simon Weedy

Simon is redacteur van SpoorPro en de vaste redacteur van het internationale vakblad over spoorgoederenvervoer RailFreight.com.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.