Freesmachine Voestalpine RailPro

Speciale freesmachine verlengt levensduur spoorstaven

Gepubliceerd op 09-02-2017 om 10:25

Voestalpine Railpro heeft donderdag een speciale freesmachine voor spoorstaven in gebruik genomen. Bij het productieproces van spoorstaven ontstaat aan de buitenzijde een laag waarvan de staalstructuur is veranderd, de ontkoolde bovenlaag. Vanaf 1 juli 2016 staat ProRail niet meer toe om spoorstaven onbehandeld in de spoorbaan te plaatsen.

 De nieuwe machine verwijdert de ontkoolde bovenlaag van de spoorstaaf.

Als de ontkoolde bovenlaag niet wordt verwijderd, dan wordt deze ingereden in de spoorstaaf en loopt deze schade op. Door de ontkoolde bovenlaag eraf te halen krijgt de spoorstaaf een lange levensduur. Op dit moment wordt de ontkoolde bovenlaag, na inbouwen door de aannemer, nog door middel van een slijptrein verwijderd. Wouter Lampe van Voestalpine Railpro: “Door allerlei logistieke problemen gebeurt dit lang niet altijd of niet op tijd. Deze problematiek behoort nu tot het verleden.”

Freesmachine

“Het ontwerp van de nieuwe freesmachine die vandaag in gebruik is genomen, is uniek ten opzichte van bestaande varianten. Dit exemplaar is de enige ter wereld die een spoorstaaf in één procesgang symmetrisch freest en die staat hier in Nederland. Dat vind ik bijzonder gaaf!”, aldus Lampe.

Voestalpine Railpro heeft een productiehal gebouwd om de freesmachine onder te brengen. De freesmachine is deze week gecertificeerd door KIWA en voldoet aan de productspecificatie ‘Prefab gefreesde, geslepen of geschaafde spoorstaven’ – SPC00011-1.

Bekijk hier de timelapse van de bouw van de productiehal:

Lees ook:

Voestalpine Railpro installeert eerste spoorstaaffrees

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.