Installatie ontsporingsgeleiding bij Dordrecht door Strukton Rail, foto: ProRail

‘Vangrail’ voor goederentreinen verbetert veiligheid spoor

Gepubliceerd op 08-02-2017 om 10:06

Strukton Rail installeert in Dordrecht een soort vangrail voor goederentreinen dat volledige ontsporing van de voertuigen voorkomt. Deze extra set rails zorgen ervoor dat de wielen van treinen die uit de rails lopen worden ‘opgesloten’ en niet volledig kunnen ontsporen. Afgelopen weekend zijn de eerste stappen gemaakt om twee goederensporen te voorzien van ontsporingsgeleiders.

Om de ontsporingsgeleiders te kunnen installeren, worden houten spoorbielzen vervangen voor betonnen dwarsliggers. De geleiders kunnen daardoor stevig en duurzaam worden vastgemaakt. Naast de rails ligt een van de twee spoorstaven die op het midden worden gemonteerd als ontsporingsgeleiders.

Vervanging spoorbielzen

Om de extra rails aan te leggen, waarin treinen die ontsporen worden opgevangen, worden vijfduizend houten spoorbielzen vervangen door betonnen dwarsliggers. Strukton Rail gebruikt hiervoor ECO-dwarsliggers. Dit is een duurzame dwarsligger die in de keten een CO2-besparing oplevert.

Omdat langs de Brabantroute veel goederentreinen rijden, heeft het ministerie van Infrastructuur en Milieu in overleg met gemeenten en ProRail extra geld uitgetrokken voor aanvullende veiligheidsmaatregelen bij onder meer Dordrecht en Zwijndrecht. In april vindt het tweede deel van de werkzaamheden plaats die in opdracht van ProRail gebeuren.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

4 reacties op “‘Vangrail’ voor goederentreinen verbetert veiligheid spoor”

Henk Angenent|09.02.17|12:31

Je wordt ook doodziek van die veiligheidshysterie. Hoeveel geld mag de belastingbetaler weer voor deze onzin dokken? Het wordt tijd dat de NL wetgeving voor veiligheid op het spoor op de helling gaat. De situatie is inmiddels geldverslindend en onwerkbaar geworden.

John rdam|09.02.17|15:09

Op bruggen en bij viaductpijlers liggen deze ontsporingsgeleiders al decennia lang. Zonder dat daarvoor speciaal betonnen dwarsliggers nodig waren.
Als je consequent bent in het willen uitsluiten van alle denkbare risico’s, bouw je ze overal in op het spoorwegnet. Want een ontsporende trein die binnen profiel van het nevenspoor komt kan ook rampzalige gevolgen hebben. Ongeacht of het binnen of buiten Dordrecht gebeurt en of het een reizigers- of goederentrein betreft.

Arco Sierts|09.03.17|15:27

@Henk / @John : weet je wat pas echt lachwekkend is ? Dat uitgerekend op de Moerdijk-HSL-brug *geen* ontsporingsgeleiding ligt! Zoek maar eens op in oudere kamerstukken over de HSL, treftwoord ontsporingsgeleiding. Op diverse Youtube-filmpjes kan je dit ook zien. Dat is de werkelijke reden waarom men daar zo bang is voor zijwind – en aldus meteen de treindienst preventief staakt bij een stevig stukkie zijwind. Tsja, er was veel deskundigheid bij V&W & RWS op spoorgebied (NOT).

Arco Sierts|09.03.17|15:45

Kenmerkend aan de spoorveiligheidshysterie is dat het altijd gaat om *regelgeforceerde* veiligheid: er zijn allerlei regeltjes die dwingen om iets te doen. Ondertussen zijn er veel grotere risico’s waar niks aan gedaan wordt, omdat daar kennelijk (nog) geen regels voor zijn. Nog een bizar voorbeeld daarvan: de aansluitboog tussen A16 en A58 in knooppunt Galder. Een beetje ijzel, en er ligt zo een bestelbus of vrachtwagen op de HSL. BOEM!
Maar ach, het is goed als het aan de regels voldoet.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.