3D-simulator schildwacht Infrabel

Infrabel traint ‘schildwachten’ spoor met 3D-simulator

Gepubliceerd op 06-02-2017 om 10:55

In België waarschuwen spoormedewerkers bij werkzaamheden collega’s in het spoor als een trein nadert, zodat zij veilig de werkzone kunnen verlaten. Deze medewerkers worden ook wel ‘schildwachten’ genoemd. Spoorbeheerder Infrabel ontwikkelde een 3D-simulater om de schildwachten te trainen. Met de simulator wordt hun werkomgeving nagebootst en kunnen zij verschillende risicosituaties oefenen.

Infrabel stelt de 3D-simulator vanaf maart aan haar spoormedewerkers ter beschikking. Ze is daarmee naar eigen zeggen de eerste infrastructuurbeheerder in Europa die dit doet. Het gebruik van deze in België ontwikkelde simulator wordt opgenomen in het opleidingstraject van de schildwachten.

Bij Infrabel zijn 2.600 medewerkers gecertificeerd om de functie van schildwacht uit te oefenen. Deze mensen waken over de veiligheid van de onderhoudsploegen die op of in de buurt van de sporen werken. Dit zorgt ervoor dat de baanwerkers zich uitsluitend op de uitvoering van hun werk concentreren. Een of meerdere schildwachten staan naast het spoor opgesteld om alle naderende treinen in de gaten te houden en tijdig alarm te slaan zodat de onderhoudsteams veilig het spoor kunnen verlaten. Indien nodig laten de schildwachten de trein ook stoppen met een mobiel signaal, bijvoorbeeld een rode vlag.

3D-simulator

De 3D-simulator bootst de werkomgeving na door realistische beelden te projecteren op drie muren en op de vloer. Daarop zien de schildwachten de sporen, het team aan het werk, de treinen, de andere schildwachten en een bepaalde voorgeprogrammeerde situatie. Dit wordt ondersteund met geluid. De cursist beschikt over de uitrusting van de schildwacht: claxon, hoorn en vlaggen.

Om de simulatie zo echt mogelijk te maken, draagt de cursist een speciale bril die de hele simulatieomgeving werkelijk aanstuurt, ook wel head tracking system genoemd. Zodra de simulatie is gestart, krijgt de cursist afhankelijk van het geselecteerde scenario te maken met gebruikelijke omstandigheden, storende gebeurtenissen of probleemsituaties.

De reactie van de cursist en het al dan niet correcte gebruik van de uitrusting worden automatisch door het centrale systeem geregistreerd. Op basis daarvan past het systeem het verdere verloop van de simulatie aan. Een analyse van de resultaten is mogelijk, bijvoorbeeld door ze in de klas te projecteren en daar de sterke punten en eventuele fouten te bespreken.

Bijscholing

Nieuw geworven medewerkers gaan direct met de 3D-simulator aan de slag, zodat ze sneller de certificering als schildwacht kunnen behalen. De 3D-simulator wordt ook ingezet voor bijscholingen zodat elke schildwacht minstens om de drie jaar met de simulator kan oefenen.

Infrabel voert de meeste werkzaamheden aan het hoofdrailnet uit als er geen treinverkeer is. De meeste werkzaamheden vinden daarom ’s nachts plaats. “Maar rekening houdend met de beschikbaarheid van de infrastructuur en de stiptheid moeten sommige onderhoudstaken altijd aan of in de buurt van sporen in dienst worden uitgevoerd. Dat maakt de functie van schildwacht heel belangrijk”, aldus Infrabel.

Lees ook:

Meer weten over het creëren van een veilige werkomgeving in het spoor? Neem deel aan de conferentie over Spooronderhoud op 30 maart tijdens RailTech Europe. Bekijk hier welke sprekers al bevestigd hebben: http://www.railtech.com/railtech-2017/conference/rail-infrastructure-maintenance/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “Infrabel traint ‘schildwachten’ spoor met 3D-simulator”

Aafke van der Ende|20.02.17|10:31

In Nederland noemen we zo’n schildwacht een veiligheidsman. Die informatie mis ik in dit artikel. Hoewel in Nederland, net als in België waarschijnlijk, de taak van de vhm nog maar zeer beperkt mag worden uitgevoerd. Meestal is er in NL sprake van een grenswachter in plaats van een vhm, omdat er niet meer in sporen gewerkt mag worden waar op dat moment treinen rijden. Wellicht een idee om ook in NL de vhm op deze wijze te trainen, juist omdat de taak in de praktijk zo weinig wordt uitgevoerd.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.