Intercitytrein, station Rotterdam Centraal

Dijksma: flexibel en slim OV in 2040

Het openbaar vervoer in Nederland zal er in 2040 heel anders uitzien. Niet alleen in de dunbevolkte gebieden waar het reguliere OV niet meer rendabel is, maar ook in de steden waar metro’s en lightrailverbindingen aan hun eigen succes ten onder dreigen te gaan. Dit blijkt uit het Toekomstbeeld OV dat donderdag is gepresenteerd door staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu.

Dit Toekomstbeeld is een gedeelde toekomstvisie op het openbaar vervoer van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, de provincies, de metropoolregio’s, ProRail en alle Nederlandse vervoerders. Hierin wordt beschreven dat treinen die rijden tussen de grote steden wellicht minder tussenstops moeten maken, dat er plannen gemaakt moeten worden om genoeg ruimte te creëren in het OV in Randstad en dat de dunbevolkte gebieden moeten ontsloten worden door nieuwe concepten en voorzieningen, zoals deelauto’s en e-bikes.

Doel

Het doel van deze toekomstvisie is om reizigers in 2040 binnen een uur van deur tot deur te kunnen laten reizen tussen de steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Op dat gebied lijkt deze visie veel op de visie die afgelopen juli werd gepresenteerd door NS en de stadsvervoerders. Deze visie richtte zich echter alleen op het vervoer in de Randstad en de streekvervoerders waren er daarom niet bij betrokken.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.