Vernieuwd Utrecht Centraal klaar na intensieve verbouwing

Het vernieuwde station Utrecht Centraal is na jaren intensief verbouwen eindelijk klaar en is woensdag officieel geopend door staatssecretaris Sharon Dijksma, directeur Pier Eringa van ProRail, directeur Roger van Boxtel van NS en wethouder Victor Everhardt van de gemeente Utrecht. Het nieuwe en ruimer opgezette station heeft een capaciteit van honderd miljoen reizigers per jaar. Ingenieursbureau Movares was veertien jaar geleden al betrokken bij de planvorming voor de verbouwing van de OV-terminal en het gebied daaromheen. Hoofdconstructeur Jan Faber en projectmanager Rudolf van Aken van Movares blikken terug. 



Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Vernieuwd Utrecht Centraal klaar na intensieve verbouwing”

Wiebe Goossen|09.12.16|01:35

Mooi kunststukje weer! Langzamerhand worden de resultaten van de inspanningen steeds meer zichtbaar. Hulde!

Evert Bouws|10.12.16|23:46

Eigenlijk is Utrecht Centraal nog lang niet klaar. Het stads- en streekvervoer moet zich behelpen met een ontoereikend busstation en een tramhalte ver buiten het stationscomplex. De grote fietsenstalling is er nog niet en de taxistandplaats is nauwelijks vindbaar. Het heeft ongetwijfeld voordelen, dat er minder wissels zijn en vooral dat de oorspronkelijke wirwar van sporen is gesaneerd, maar dat maakt het station ook minder flexibel in geval van stremmingen.

Michiel Zelvelder|15.12.16|13:44

ik vind het vreemd dat het station gereed zou zijn voor PHS. In de spits ondervind de reiziger in de centrale hal hinder van het ontbreken van een goede mogelijkheid om zich snel te verplaatsen. Dit komt mede door de obstakels die zijn geplaatst tussen de ingang van het station en de toegangen tot de perrons. Vele reizigers worden gedwongen gebruik te maken van de centrale hal,omdat de Noordtunnel niet aansluit op alle perrons en de middentunnel niet meer naar buiten het station loopt.

bartrazin|17.12.16|17:31

Hulde aan de aannemers al vind ik dat de nieuwe hal er kil en zakelijk uitziet met een verkeerd gekozen kleur LED verlichting(die dingen die zo lang gaan volgens de leverancier maar ik weet intussen beter en heb diverse al naar het vierkant archief kunnen sturen).
Persoonlijk was 3000 Kelvin een sfeer vollere hal opgeleverd maar ik vond de oude blauwe kleur ook mooi maar ja het moest veranderen en verandering is altijd goed?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vernieuwd Utrecht Centraal klaar na intensieve verbouwing | SpoorPro.nl

Vernieuwd Utrecht Centraal klaar na intensieve verbouwing

Het vernieuwde station Utrecht Centraal is na jaren intensief verbouwen eindelijk klaar en is woensdag officieel geopend door staatssecretaris Sharon Dijksma, directeur Pier Eringa van ProRail, directeur Roger van Boxtel van NS en wethouder Victor Everhardt van de gemeente Utrecht. Het nieuwe en ruimer opgezette station heeft een capaciteit van honderd miljoen reizigers per jaar. Ingenieursbureau Movares was veertien jaar geleden al betrokken bij de planvorming voor de verbouwing van de OV-terminal en het gebied daaromheen. Hoofdconstructeur Jan Faber en projectmanager Rudolf van Aken van Movares blikken terug. 



Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Vernieuwd Utrecht Centraal klaar na intensieve verbouwing”

Wiebe Goossen|09.12.16|01:35

Mooi kunststukje weer! Langzamerhand worden de resultaten van de inspanningen steeds meer zichtbaar. Hulde!

Evert Bouws|10.12.16|23:46

Eigenlijk is Utrecht Centraal nog lang niet klaar. Het stads- en streekvervoer moet zich behelpen met een ontoereikend busstation en een tramhalte ver buiten het stationscomplex. De grote fietsenstalling is er nog niet en de taxistandplaats is nauwelijks vindbaar. Het heeft ongetwijfeld voordelen, dat er minder wissels zijn en vooral dat de oorspronkelijke wirwar van sporen is gesaneerd, maar dat maakt het station ook minder flexibel in geval van stremmingen.

Michiel Zelvelder|15.12.16|13:44

ik vind het vreemd dat het station gereed zou zijn voor PHS. In de spits ondervind de reiziger in de centrale hal hinder van het ontbreken van een goede mogelijkheid om zich snel te verplaatsen. Dit komt mede door de obstakels die zijn geplaatst tussen de ingang van het station en de toegangen tot de perrons. Vele reizigers worden gedwongen gebruik te maken van de centrale hal,omdat de Noordtunnel niet aansluit op alle perrons en de middentunnel niet meer naar buiten het station loopt.

bartrazin|17.12.16|17:31

Hulde aan de aannemers al vind ik dat de nieuwe hal er kil en zakelijk uitziet met een verkeerd gekozen kleur LED verlichting(die dingen die zo lang gaan volgens de leverancier maar ik weet intussen beter en heb diverse al naar het vierkant archief kunnen sturen).
Persoonlijk was 3000 Kelvin een sfeer vollere hal opgeleverd maar ik vond de oude blauwe kleur ook mooi maar ja het moest veranderen en verandering is altijd goed?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.