Onbewaakte spoorwegovergang

ProRail wil af van onbewaakte spoorwegovergangen

ProRail wil af van onbewaakte overwegen. Binnen een paar jaar moeten de ongeveer honderd onbewaakte spoorwegovergangen volledig zijn beveiligd. Dat maakte directeur Pier Eringa van ProRail donderdag bekend. Om dit te financieren, heeft ProRail zo’n 70 miljoen euro nodig. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van RijschoolPro.nl.

4 reacties op “ProRail wil af van onbewaakte spoorwegovergangen”

Arco Sierts|29.11.16|08:35

ProRail is zelf medeschuldig aan dit probleem. Men heeft ooit bedacht dat overwegen met alleen lichten (AKI) ‘onveilig’ zijn, en dus moesten ze weg. Daarmee werd echter ook de kosteneffectieve oplossing voor onbewaakte overwegen geblokkeerd! Het werd OF niks OF (mini-)AHOB. Ook erkende men niet het simpel voorspelbare gewenningseffect op de overweggebruikers. Wat er vervolgens is gebeurd, heb ik jaren terug al voorspeld en ProRail voor gewaarschuwd. Zelfde punt als met halve invoering ERTMS.

Arco Sierts|29.11.16|08:56

De NL-spoorsector, Ministerie en collega-adviesburo’s hebben tot op de dag van vandaag officieel ook geen idee van de achterliggende oorzaak (resp. het complex van oorzaken) van de eerdere STS-explosie. STS is uiteindelijk met heel veel moeite ingedamd, dat is waar. Maar als je de achterliggende oorzaken niet WILT weten, en je jezelf verschuilt achter beleid, regels en techniek, dan kan het dus zo weer gebeuren. Men is dus niet ‘in control’ qua veiligheid. Dat zal met ERTMS ook weer blijken.

Peter Wilms|01.12.16|12:16

Het beleid van ProRail is inderdaad niet meer van deze tijd. Voor 5 mio euro heb je 100 onbewaakte overwegen in voldoende mate beveiligd met een Europees toegelaten fail safe waarschuwingssysteem wat ook bij de beveiliging van werkplekken wordt gebruikt. Dit plan is in 2 jaar te realiseren zonder onteigeningen en uit eigen middelen …

Pieter Michiels|01.12.16|12:54

Volgens mij is er ook een ander fundamenteel probleem: automobilisten weten niet meer wat ze moeten doen bij een onbewaakte overweg, omdat ze steeds zeldzamer worden. Stoppen, goed kijken en eventueel luisteren: met de snelle, geluiddichte auto’s van tegenwoordig, de afleidende muziek en smartphone en een gebrek aan geduld (alles moet snel, snel, snel) verrast de trein je en is het te laat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail wil af van onbewaakte spoorwegovergangen | SpoorPro.nl
Onbewaakte spoorwegovergang

ProRail wil af van onbewaakte spoorwegovergangen

ProRail wil af van onbewaakte overwegen. Binnen een paar jaar moeten de ongeveer honderd onbewaakte spoorwegovergangen volledig zijn beveiligd. Dat maakte directeur Pier Eringa van ProRail donderdag bekend. Om dit te financieren, heeft ProRail zo’n 70 miljoen euro nodig. 

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van RijschoolPro.nl.

4 reacties op “ProRail wil af van onbewaakte spoorwegovergangen”

Arco Sierts|29.11.16|08:35

ProRail is zelf medeschuldig aan dit probleem. Men heeft ooit bedacht dat overwegen met alleen lichten (AKI) ‘onveilig’ zijn, en dus moesten ze weg. Daarmee werd echter ook de kosteneffectieve oplossing voor onbewaakte overwegen geblokkeerd! Het werd OF niks OF (mini-)AHOB. Ook erkende men niet het simpel voorspelbare gewenningseffect op de overweggebruikers. Wat er vervolgens is gebeurd, heb ik jaren terug al voorspeld en ProRail voor gewaarschuwd. Zelfde punt als met halve invoering ERTMS.

Arco Sierts|29.11.16|08:56

De NL-spoorsector, Ministerie en collega-adviesburo’s hebben tot op de dag van vandaag officieel ook geen idee van de achterliggende oorzaak (resp. het complex van oorzaken) van de eerdere STS-explosie. STS is uiteindelijk met heel veel moeite ingedamd, dat is waar. Maar als je de achterliggende oorzaken niet WILT weten, en je jezelf verschuilt achter beleid, regels en techniek, dan kan het dus zo weer gebeuren. Men is dus niet ‘in control’ qua veiligheid. Dat zal met ERTMS ook weer blijken.

Peter Wilms|01.12.16|12:16

Het beleid van ProRail is inderdaad niet meer van deze tijd. Voor 5 mio euro heb je 100 onbewaakte overwegen in voldoende mate beveiligd met een Europees toegelaten fail safe waarschuwingssysteem wat ook bij de beveiliging van werkplekken wordt gebruikt. Dit plan is in 2 jaar te realiseren zonder onteigeningen en uit eigen middelen …

Pieter Michiels|01.12.16|12:54

Volgens mij is er ook een ander fundamenteel probleem: automobilisten weten niet meer wat ze moeten doen bij een onbewaakte overweg, omdat ze steeds zeldzamer worden. Stoppen, goed kijken en eventueel luisteren: met de snelle, geluiddichte auto’s van tegenwoordig, de afleidende muziek en smartphone en een gebrek aan geduld (alles moet snel, snel, snel) verrast de trein je en is het te laat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.