Beveligingssysteem ontbreekt op spoorlijn dodelijk treinongeval België
Het sein op de plaats van het dodelijke treinongeval in het Belgische Saint-Georges-sur-Meuse afgelopen weekend, was niet voorzien van het beveiligingssysteem TBL1+. Als dat systeem er wel was geweest, dan had het ingegrepen en was een botsing waarschijnlijk voorkomen. De Belgische partij CD&V wil dat Infrabel-topman Luc Lallemand zich zo snel mogelijk komt verantwoorden in de Kamer.
TBL1+ zorgt ervoor, net zoals het Nederlandse ATBVv-systeem, dat een trein automatisch tot stilstand wordt gebracht als een machinist een rood sein negeert. Infrabel had na een dodelijk treinongeval in Buizingen in 2010 beloofd om het beveiligingssysteem verder uit te rollen over het Belgische spoor en volgens het CD&V is dat niet naar tevredenheid gebeurd, meldt dagblad De Standaard.
Treinbotsing
Een passagierstrein, die ongeveer veertig personen vervoerde, is zondagavond op een stilstaande goederentrein gereden. Daarbij zijn drie personen omgekomen, waaronder de machinist, en meerdere mensen zwaargewond geraakt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Wat mij nog steeds niet duidelijk is: reed de machinist v.d. personentrein door een rood sein, of funcitionneerde dit sein niet?
Is niet geheel relevant. Een gedoofd sein betekent dat het het meest beperkende moet zijn voor dat sein. Dat is dus dubbel geel (40) of rood (stoppen). De trein reed harder dan 40.