Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

Fouten gemaakt bij aanvragen offertes ERTMS

Er zijn fouten gemaakt bij het verlenen van opdrachten van het ERTMS-programma. Er zijn opdrachten met een totale waarde van 1,9 miljoen euro ten onrechte onderhands gegund aan externe organisaties, terwijl deze hadden moeten worden aanbesteed. Daarnaast is voor een bedrag van 1,6 miljoen euro onduidelijk of er een objectieve leveranciersselectie heeft plaatsgevonden. Daardoor is het onduidelijk of de meest geschikte leveranciers zijn benaderd voor het indienen van offertes. Dat blijkt uit het accountantsrapport van de Auditdienst Rijk (ADR), die een afkeurend oordeel heeft gegeven over de programmabeheersing van het grote spoorproject.

ADR oordeelt dat in een aantal gevallen ten onrechte niet de goede procedure is gevolgd bij het aanvragen van offertes en bij een aantal betalingen kan de bewijslast van de prestaties niet goed worden vastgesteld. Het programmabureau ERTMS heeft de inkoopprocedures inmiddels aangepast.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Fouten gemaakt bij aanvragen offertes ERTMS”

Loek van der Heide|28.04.16|13:05

Traditioneel is het ‘Noorder Spoorwegstelsel’ politiek-bepaald verworden tot een eiland-bedrijf. Momenteel wordt de signaal-detectie en schakelingsbedrading tussen Harlingen en Leeuwarden vervangen en vervalt het TPRB-lasergestuurd systeem. Dit wordt ‘centalistisch’ verder aangestuurd vanuit deCvL Groningen. Mij wordt niet duidelijk, of hiermee ook op de lijn 162-b Harlingen Duitsland / Eemshaven- Leer / Veendam in aanmerking komt voor ERTMS. De GTW Stadler Spurt treinen zijn al met GPS voorz.

Loek van der Heide|28.04.16|13:11

“ERTMS uitrol middels TEN-tec subsidie’s”((Lijnen Harlingen/Eemshaven /Veendam-Leer van ‘eilandbedrijf’verbonden met het NL en Europees kern net]
Mogelijk kan het ‘Noorder Spoorweg Stelsel, Harlingen/Eemshaven/Veendam, via de TEN-tec EU-subsidie in aanmerking komen voor ‘Überprüfungs-Strecke’voor een markt-conforme uitrol van ERTMS en ook deel-elektrificatie. Dit, naast maatrelen vr re-vitalisatie railgoederenvervoer AF Harlingen-Leeuwarden-nr Groningen-Duitsland

Arco Sierts|28.04.16|13:45

Beste Loek, met alle respect voor je positieve intensies aangaande het Noord-Nederlandse spoor, bereikbaarheid en economie (en die intenties deel ik nadrukkelijk zoals je weet) maar als je ergens gewoon geen verstand van hebt, dan is het misschien beter om ….

ERTMS heeft NIETS met GPS te maken. Positiebepaling gebeurd in ERTMS failsafe mbv ‘balises’ = electronische bakens = electronische kilometerpaaltjes. GPS is niet failsafe en primair onbruikbaar in spoorbeveiligingstoepassingen.

Arco Sierts|28.04.16|14:00

Gelet op de voor versnelling noodzakelijke ingrijpende seinaanpassingen tussen Gn en Nsch lag de combi ATB-NG-cabinesignalering (!) + ERTMS Level 2 cabinesignalering (dus rijden zonder blokseinen!) daar zeer voor de hand. Maar door de kwestie met de spoorbrug lijkt het mij slimmer om voorlopig ff door te gaan met NS54+ATBNG, en voor over 2 a 3 jaar in te zetten op een pilot voor ERTMS Level 3 Regional richting Stavoren, met in eerste instantie full-fallback naar NS54+ATBNG+baangebonden detectie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Fouten gemaakt bij aanvragen offertes ERTMS | SpoorPro.nl
Thalys, ERTMS, foto: INEA, Europese Commissie

Fouten gemaakt bij aanvragen offertes ERTMS

Er zijn fouten gemaakt bij het verlenen van opdrachten van het ERTMS-programma. Er zijn opdrachten met een totale waarde van 1,9 miljoen euro ten onrechte onderhands gegund aan externe organisaties, terwijl deze hadden moeten worden aanbesteed. Daarnaast is voor een bedrag van 1,6 miljoen euro onduidelijk of er een objectieve leveranciersselectie heeft plaatsgevonden. Daardoor is het onduidelijk of de meest geschikte leveranciers zijn benaderd voor het indienen van offertes. Dat blijkt uit het accountantsrapport van de Auditdienst Rijk (ADR), die een afkeurend oordeel heeft gegeven over de programmabeheersing van het grote spoorproject.

ADR oordeelt dat in een aantal gevallen ten onrechte niet de goede procedure is gevolgd bij het aanvragen van offertes en bij een aantal betalingen kan de bewijslast van de prestaties niet goed worden vastgesteld. Het programmabureau ERTMS heeft de inkoopprocedures inmiddels aangepast.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Fouten gemaakt bij aanvragen offertes ERTMS”

Loek van der Heide|28.04.16|13:05

Traditioneel is het ‘Noorder Spoorwegstelsel’ politiek-bepaald verworden tot een eiland-bedrijf. Momenteel wordt de signaal-detectie en schakelingsbedrading tussen Harlingen en Leeuwarden vervangen en vervalt het TPRB-lasergestuurd systeem. Dit wordt ‘centalistisch’ verder aangestuurd vanuit deCvL Groningen. Mij wordt niet duidelijk, of hiermee ook op de lijn 162-b Harlingen Duitsland / Eemshaven- Leer / Veendam in aanmerking komt voor ERTMS. De GTW Stadler Spurt treinen zijn al met GPS voorz.

Loek van der Heide|28.04.16|13:11

“ERTMS uitrol middels TEN-tec subsidie’s”((Lijnen Harlingen/Eemshaven /Veendam-Leer van ‘eilandbedrijf’verbonden met het NL en Europees kern net]
Mogelijk kan het ‘Noorder Spoorweg Stelsel, Harlingen/Eemshaven/Veendam, via de TEN-tec EU-subsidie in aanmerking komen voor ‘Überprüfungs-Strecke’voor een markt-conforme uitrol van ERTMS en ook deel-elektrificatie. Dit, naast maatrelen vr re-vitalisatie railgoederenvervoer AF Harlingen-Leeuwarden-nr Groningen-Duitsland

Arco Sierts|28.04.16|13:45

Beste Loek, met alle respect voor je positieve intensies aangaande het Noord-Nederlandse spoor, bereikbaarheid en economie (en die intenties deel ik nadrukkelijk zoals je weet) maar als je ergens gewoon geen verstand van hebt, dan is het misschien beter om ….

ERTMS heeft NIETS met GPS te maken. Positiebepaling gebeurd in ERTMS failsafe mbv ‘balises’ = electronische bakens = electronische kilometerpaaltjes. GPS is niet failsafe en primair onbruikbaar in spoorbeveiligingstoepassingen.

Arco Sierts|28.04.16|14:00

Gelet op de voor versnelling noodzakelijke ingrijpende seinaanpassingen tussen Gn en Nsch lag de combi ATB-NG-cabinesignalering (!) + ERTMS Level 2 cabinesignalering (dus rijden zonder blokseinen!) daar zeer voor de hand. Maar door de kwestie met de spoorbrug lijkt het mij slimmer om voorlopig ff door te gaan met NS54+ATBNG, en voor over 2 a 3 jaar in te zetten op een pilot voor ERTMS Level 3 Regional richting Stavoren, met in eerste instantie full-fallback naar NS54+ATBNG+baangebonden detectie.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.