Atrain, ontwerp

‘Eerste flitstreinen kunnen in 2020 over het spoor zweven’

Afbeelding: gekregen van uitvinder Jim Schoot

Een systeem-innovatie waarbij de huidige treinen worden omgebouwd tot zwevende flitstreinen. Als het aan bedenkers van de Atrain Jim Schoot en Bearnd Hylkema ligt, is dit al vanaf 2020 mogelijk. Door het gebruik van magneten en luchtdruk kunnen treinen die omgebouwd zijn tot Atrain met hoge snelheden over het spoor zweven. Doordat er geen contact meer wordt gemaakt met de rails kunnen de treinen snelheden van 450 kilometer per uur bereiken, zijn ze minder gevoelig voor slechte weersomstandigheden, is 25 procent minder spooronderhoud nodig en vermindert de overlast door trillingen, geluid en fijnstof.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “‘Eerste flitstreinen kunnen in 2020 over het spoor zweven’”

Ir. Ad J. Pontier MBR|17.03.16|12:34

Daar houd ik van, van slimme meiden en jongens die met innovatieve toepassingen komen. Natuurlijk zullen door-de-wol-geverfde spoorlieden met hun bezwaren komen en ook het zweven over vele wisseltjes achter elkaar zal niet meteen van een leien dakje gaan, het concept blijft inspirerend.
Maar al in 2020 flitsen over Neerlands spoorwegen? Ik hoop het nog mee te maken, want de snelheid waarmee ProRail tot op heden innovaties op en van het spoor mogelijk maakt geeft daartoe weinig aanleiding.

Stoffel Bos|17.03.16|13:48

Beste Ad,
Zoals je best wel weet ligt dat lang niet altijd aan ProRail.
Veel bevlogen spoormensen willen best vernieuwing.
We zijn hiervoor wel 100% afhankelijk van toestemming van- en financiering door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, onze eigenaar en opdrachtgever.

Loek van der Heide|17.03.16|18:18

…Altijd heb ik al vermoed, dat het ooit mogelijk zou zijn een of ander zweefprincipe aan te passen aan huidig ‘normaal-spoor’… Een mogelijk traject zou zijn op de Afsluitdijk, vanaf Harlingen aansluitend op de 162-b lijn naar Duitsland, te Anna Palowna aansluitend op Den Helder – Amsterdam Utrecht en verder. Voor Jim Schoot en Bearnt Hylkema heb ik nog een rapport van de NHL liggen ‘spoorwegontwikkeling via de Afsluitdijk’ Optie 3 3n 17: Naast de dijk a/d IJsselmeerkant…..

Arnoud Egbers|17.03.16|22:52

Ik vind het een prachtig plan! Gewone treinen en zweeftreinen gebruiken de zelfde baan. In theorie dan, want het heeft geen zin om treinen van 130km/u te combineren met zweeftreinen die 400km/u gaan, zo’n groot snelheidsverschil past in geen enkele dienstregeling. Ook technisch zijn er nogal wat drempels te nemen. De beveiliging gaat uit van spoorbezetting en/of assentellers; dat moet aangepast worden. Allemaal oplosbaar, maar dan is van een goedkope aanpassing geen sprake. Wel een mooi concept.

Dirk Hengeveld|18.03.16|20:10

Inderdaad een heel innovatief plan. Maar geen enkele innovatie kan treinen laten rijden zonder energie.
Ik ben dus heel benieuwd waar de Atrein zijn energie vandaan haalt. Sleept deze trein de energie mee in de vorm van brandstof of accu’s? Dan is ‘light rail’ een eufemisme. Uit die betonnen strip tussen de spoorstaven? Moet wel, want de bovenleiding is zonder contact met spoorstaven onbruikbaar. Dan ligt daar en beste uitdaging om zo iets een beetje betaalbaar in een bestaande baan te stoppen.

Manu van der Lugt|19.03.16|18:46

Heel interessant dit concept . Mooi ” out of the box ” denken.

Vragen ook . Hoe zit het met de beveiliging . Het bijzondere van het spoor is natuurlijk dat door de verbinding die de trein maakt tussen twee afzonderlijke rails een zeer efficiënte en betrouwbare beveiliging mogelijk is .

Natuurlijk moet de “betonbaan ” op andere sporen dan de reguliere worden aangelegd, mogen ze elkaar niet kruisen . Dus voorlopig lijkt er weinig interactie te komen tussen zweeftrein en reguliere trein…

Pieter van Mourik|20.03.16|15:35

laat het onderzoek vooral doorgaan!

Jack Van Hoof|04.05.16|13:58

Eerst dromen, dan doelen stellen, dan obstakels identificeren en mitigeren en tenslotte terugwerken naar de eerste te nemen stappen in de richting van de droom. Hoofd in de wolken, voeten op de grond, zó gaaf dit soort innovaties…

WTV|29.03.17|15:59

Opzich leuk voor één lang recht stuk, maar hoe doen ze dat bij wissels? Gezien de het ontwerp van de “stability air fenders” zal er bij wissels een aardig gat gemaakt moeten worden in de spoorstaven om tussendoor te gaan, wat waarschijnlijk te groot is voor gewone treinen die de spoorstaven gebruiken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Eerste flitstreinen kunnen in 2020 over het spoor zweven’ | SpoorPro.nl
Atrain, ontwerp

‘Eerste flitstreinen kunnen in 2020 over het spoor zweven’

Afbeelding: gekregen van uitvinder Jim Schoot

Een systeem-innovatie waarbij de huidige treinen worden omgebouwd tot zwevende flitstreinen. Als het aan bedenkers van de Atrain Jim Schoot en Bearnd Hylkema ligt, is dit al vanaf 2020 mogelijk. Door het gebruik van magneten en luchtdruk kunnen treinen die omgebouwd zijn tot Atrain met hoge snelheden over het spoor zweven. Doordat er geen contact meer wordt gemaakt met de rails kunnen de treinen snelheden van 450 kilometer per uur bereiken, zijn ze minder gevoelig voor slechte weersomstandigheden, is 25 procent minder spooronderhoud nodig en vermindert de overlast door trillingen, geluid en fijnstof.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “‘Eerste flitstreinen kunnen in 2020 over het spoor zweven’”

Ir. Ad J. Pontier MBR|17.03.16|12:34

Daar houd ik van, van slimme meiden en jongens die met innovatieve toepassingen komen. Natuurlijk zullen door-de-wol-geverfde spoorlieden met hun bezwaren komen en ook het zweven over vele wisseltjes achter elkaar zal niet meteen van een leien dakje gaan, het concept blijft inspirerend.
Maar al in 2020 flitsen over Neerlands spoorwegen? Ik hoop het nog mee te maken, want de snelheid waarmee ProRail tot op heden innovaties op en van het spoor mogelijk maakt geeft daartoe weinig aanleiding.

Stoffel Bos|17.03.16|13:48

Beste Ad,
Zoals je best wel weet ligt dat lang niet altijd aan ProRail.
Veel bevlogen spoormensen willen best vernieuwing.
We zijn hiervoor wel 100% afhankelijk van toestemming van- en financiering door het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, onze eigenaar en opdrachtgever.

Loek van der Heide|17.03.16|18:18

…Altijd heb ik al vermoed, dat het ooit mogelijk zou zijn een of ander zweefprincipe aan te passen aan huidig ‘normaal-spoor’… Een mogelijk traject zou zijn op de Afsluitdijk, vanaf Harlingen aansluitend op de 162-b lijn naar Duitsland, te Anna Palowna aansluitend op Den Helder – Amsterdam Utrecht en verder. Voor Jim Schoot en Bearnt Hylkema heb ik nog een rapport van de NHL liggen ‘spoorwegontwikkeling via de Afsluitdijk’ Optie 3 3n 17: Naast de dijk a/d IJsselmeerkant…..

Arnoud Egbers|17.03.16|22:52

Ik vind het een prachtig plan! Gewone treinen en zweeftreinen gebruiken de zelfde baan. In theorie dan, want het heeft geen zin om treinen van 130km/u te combineren met zweeftreinen die 400km/u gaan, zo’n groot snelheidsverschil past in geen enkele dienstregeling. Ook technisch zijn er nogal wat drempels te nemen. De beveiliging gaat uit van spoorbezetting en/of assentellers; dat moet aangepast worden. Allemaal oplosbaar, maar dan is van een goedkope aanpassing geen sprake. Wel een mooi concept.

Dirk Hengeveld|18.03.16|20:10

Inderdaad een heel innovatief plan. Maar geen enkele innovatie kan treinen laten rijden zonder energie.
Ik ben dus heel benieuwd waar de Atrein zijn energie vandaan haalt. Sleept deze trein de energie mee in de vorm van brandstof of accu’s? Dan is ‘light rail’ een eufemisme. Uit die betonnen strip tussen de spoorstaven? Moet wel, want de bovenleiding is zonder contact met spoorstaven onbruikbaar. Dan ligt daar en beste uitdaging om zo iets een beetje betaalbaar in een bestaande baan te stoppen.

Manu van der Lugt|19.03.16|18:46

Heel interessant dit concept . Mooi ” out of the box ” denken.

Vragen ook . Hoe zit het met de beveiliging . Het bijzondere van het spoor is natuurlijk dat door de verbinding die de trein maakt tussen twee afzonderlijke rails een zeer efficiënte en betrouwbare beveiliging mogelijk is .

Natuurlijk moet de “betonbaan ” op andere sporen dan de reguliere worden aangelegd, mogen ze elkaar niet kruisen . Dus voorlopig lijkt er weinig interactie te komen tussen zweeftrein en reguliere trein…

Pieter van Mourik|20.03.16|15:35

laat het onderzoek vooral doorgaan!

Jack Van Hoof|04.05.16|13:58

Eerst dromen, dan doelen stellen, dan obstakels identificeren en mitigeren en tenslotte terugwerken naar de eerste te nemen stappen in de richting van de droom. Hoofd in de wolken, voeten op de grond, zó gaaf dit soort innovaties…

WTV|29.03.17|15:59

Opzich leuk voor één lang recht stuk, maar hoe doen ze dat bij wissels? Gezien de het ontwerp van de “stability air fenders” zal er bij wissels een aardig gat gemaakt moeten worden in de spoorstaven om tussendoor te gaan, wat waarschijnlijk te groot is voor gewone treinen die de spoorstaven gebruiken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.