Grote verschillen spoortarieven blokkeren ontwikkeling nieuwe diensten
Hoge tarieven en afwijkende systematieken om de kosten voor het spoor te berekenen, hebben een negatieve impact op de aantrekkingskracht van het spoor en de ontwikkeling van nieuwe spoordiensten. Dat werd duidelijk tijdens een bijeenkomst over gebruikersvergoedingen voor het Europese spoor in Brussel. De spoorsector riep de aanwezige Europese bewindslieden op om de regelgeving te harmoniseren en simpeler te maken.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
De transportcommissaris laat weten dat de transitieperiode VIER! jaar zal duren. Dat is lang genoeg om een aantal bedrijven kapot te laten gaan/het bijltje er bij neer te gooien. Alpen Express/Autoslaaptrein is een treffend voorbeeld.
Van de 26 EU landen met een spoorwegnet zijn er overigens slechts 11 vertegenwoordigd in bovenstaand staatje. En juist Frankrijk ontbreekt, het land dat alles uit de kast trekt om private vervoerders buiten de grenzen te houden.