Kapotte spoorbrug bij Weener

Dijksma dringt aan op snel herstel spoorbrug bij Weener

Screenshot video NOS

Staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu gaat een brief sturen aan haar Duitse amtscollega waarin ze aandringt op een spoedig herstel van de kapotte spoorbrug bij Weener, over de grens bij Groningen. Deze toezegging doet ze in de beantwoording van Kamervragen van de PvdA, VVD en de ChristenUnie die hierover zijn gesteld. Met name het goederenvervoer ondervindt hinder van deze stremming.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Dijksma dringt aan op snel herstel spoorbrug bij Weener”

Loek van der Heide|14.01.16|12:30

(Dijksma dringt aan op snel herstel spoorbrug bij Weener)
De spoorbrug bij Weener over rivier ‘Ems’ is een essentiële schakel in de ‘162-B-staatsspoorlijn’
die vanaf Harlingen-Haven naar Bremen voert. Voor aansluiting van de havens Harlingen, Groningen en Emden is een goede oeververbinding in die 162-B lijn van levensbelang.
Bovengenoemde havens moeten dan ook opgenomen worden in het TEN-tec programma voor aansluiting op het EU kern spoor net. Met inbegrip van een 2sporige tunnel bij Weener.

Loek van der Heide|14.01.16|12:34

De zeehaven Harlingen maakt, met Delfzijl, de Eemshaven, Emden maar ook ‘Wilhelmshafen’ deel uit van de EU-regio NoordNederland/Weser-Ems. WeNN. Als EU-regio moet de WeNN regio zich autonoom sterk maken voor TEN-tec subsidie’s om Harlingen en ook de Eemsmond nieuw- en beter- aan te sluiten op de 162-B staatslijn Harlingen-Bremen. De vervanging vh verouderdte TPRB sys. voor schakeling overwegen e.d. moet ook in dat TEN-tec verband met het ERTMS level 3 (het laagste-) gebeuren.

Loek van der Heide|14.01.16|12:38

De her-aanleg van de Ems Friesenbrücke, mogelijk als 2spoors-tunnel moet, met de uitrol van ERTMS-3 concreet programma onderdeel worden van een nieuw aan te boren subsidiestroom vanuit de TEN-tec regeling.
Te naheffing van NL ad. € 400 mln. zou via de TEN-tec aangewend kunnen worden om investerings achterstanden t/o Randstad Holland naar het Noorden toe ‘glad’ te strijken….
Het ‘Noorder spoorstelsel’ 162-B is hierbij een breekijzer voor een rechtsprocedure tegen Holland-Randstad beleid….

John rdam|14.01.16|19:19

Natuurlijk moet die brug hersteld worden. Met geld van de verzekering van de veroorzaker van de aanvaring. Maar om nou te stellen dat 50 containers per dag er meer last van hebben dan 700 reizigers…..

Freddy Soer|27.01.16|12:16

Zou dit geen goede gelegenheid zijn, om met onmiddellijke voorrang en in samenwerking met Deutsche Bahn, Nederlandse Spoorwegen, Arriva, ProRail, Strukton en Technische Universiteiten in Nederland en Duitsland, een tweesporige TUNNEL te ontwerpen en realiseren? Dan is het railverkeer op deze verbinding voorgoed verlost van het risico op toekomstige aanvaringen zoals nu vreemd genoeg heeft kunnen gebeuren.
Financiering zou ook deels moeten komen van verzekering eigenaar schip.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.