Beton HSL poreus door betonrot, verwachte levensduur wordt niet gehaald

Diverse delen van de betonconstructie van de HSL Zuid zijn van zeer slechte kwaliteit. Als er geen maatregelen worden genomen dan betekent dat zelfs dat de technische levensduur van 100 jaar wordt verkort naar 20 tot 40 jaar. Dit geldt met name voor open delen in de constructie die worden blootgesteld aan weersomstandigheden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Railinfra Solutions in opdracht van ProRail heeft uitgevoerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Beton HSL poreus door betonrot, verwachte levensduur wordt niet gehaald”

Tjeerd Meere|02.10.15|17:21

Belachelijk. Er heeft nog niet eens een fatsoenlijk frequente hoge snelheidstreindienst op gereden of de zaak is al bijna onbruikbaar. Dus feitelijk afgekeurd als HSL en misschien nog geschikt voor 160 km per uur. Doe dat dan maar. Garantie termijn verlopen. Pure wanprestatie wat hier is opgeleverd. Foei foei foei.
Hoge snelheid en vallende stenen. Heel gevaarlijk. Er is veel geld voor betaald net als met de Fyra. Hoe is dit soort situaties nu te voorkomen???

Evert Hetebrij|02.10.15|20:26

De betonnen onderbouw en kunstwerken van de HSL-Zuid werden aangelegd in opdracht van Rijkswaterstaat door verschillende consortia van bouwbedrijven. Zo is het consortium Infraspeed, bestaande uit de koninklijke BAM Groep, Siemens en Fluor, gecontracteerd voor het ontwerp en aanleg van de bovenbouw: rails, bovenleiding, geluidsschermen, treinbeheersing en communicatiesystemen. Voor de uitvoering van het onderhoud van de HSL blijft Infraspeed tot en met het jaar 2030 verantwoordelijk. Wikipedia

Roger Lomme|09.10.15|17:32

Iedere betontechnoloog haalt dit verhaal en het rapport van Rail Infra Solutions helemaal onderuit. Er zijn in volstrekt willekeurige volgorde termen als ‘betonrot’, ‘carbonatatie’, ‘natuurlijke beluchting’, ‘vliegas’ en ‘luchtbelvormer’ gebruikt. Geen van deze termen hebben ook maar in de verste verte iets te maken met de oorzaak en de gevolgen.

Het zou jullie sieren eerst eens een specialist (Intron-TU Delft) te raadplegen alvorens dergelijke forse beschuldigingen publiek te maken.

Nico Meininger|07.07.16|10:03

Vooral doorgaan met de slager zijn eigen vlees te laten keuren. We leren het nooit met een neoliberale regering en EU..
De burger mag weer betalen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Beton HSL poreus door betonrot, verwachte levensduur wordt niet gehaald | SpoorPro.nl

Beton HSL poreus door betonrot, verwachte levensduur wordt niet gehaald

Diverse delen van de betonconstructie van de HSL Zuid zijn van zeer slechte kwaliteit. Als er geen maatregelen worden genomen dan betekent dat zelfs dat de technische levensduur van 100 jaar wordt verkort naar 20 tot 40 jaar. Dit geldt met name voor open delen in de constructie die worden blootgesteld aan weersomstandigheden. Dat blijkt uit een onderzoek dat Railinfra Solutions in opdracht van ProRail heeft uitgevoerd.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Beton HSL poreus door betonrot, verwachte levensduur wordt niet gehaald”

Tjeerd Meere|02.10.15|17:21

Belachelijk. Er heeft nog niet eens een fatsoenlijk frequente hoge snelheidstreindienst op gereden of de zaak is al bijna onbruikbaar. Dus feitelijk afgekeurd als HSL en misschien nog geschikt voor 160 km per uur. Doe dat dan maar. Garantie termijn verlopen. Pure wanprestatie wat hier is opgeleverd. Foei foei foei.
Hoge snelheid en vallende stenen. Heel gevaarlijk. Er is veel geld voor betaald net als met de Fyra. Hoe is dit soort situaties nu te voorkomen???

Evert Hetebrij|02.10.15|20:26

De betonnen onderbouw en kunstwerken van de HSL-Zuid werden aangelegd in opdracht van Rijkswaterstaat door verschillende consortia van bouwbedrijven. Zo is het consortium Infraspeed, bestaande uit de koninklijke BAM Groep, Siemens en Fluor, gecontracteerd voor het ontwerp en aanleg van de bovenbouw: rails, bovenleiding, geluidsschermen, treinbeheersing en communicatiesystemen. Voor de uitvoering van het onderhoud van de HSL blijft Infraspeed tot en met het jaar 2030 verantwoordelijk. Wikipedia

Roger Lomme|09.10.15|17:32

Iedere betontechnoloog haalt dit verhaal en het rapport van Rail Infra Solutions helemaal onderuit. Er zijn in volstrekt willekeurige volgorde termen als ‘betonrot’, ‘carbonatatie’, ‘natuurlijke beluchting’, ‘vliegas’ en ‘luchtbelvormer’ gebruikt. Geen van deze termen hebben ook maar in de verste verte iets te maken met de oorzaak en de gevolgen.

Het zou jullie sieren eerst eens een specialist (Intron-TU Delft) te raadplegen alvorens dergelijke forse beschuldigingen publiek te maken.

Nico Meininger|07.07.16|10:03

Vooral doorgaan met de slager zijn eigen vlees te laten keuren. We leren het nooit met een neoliberale regering en EU..
De burger mag weer betalen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.