Baanwerkers, Utrecht Centraal, werkzaamheden

Financiële strop van 475 miljoen voor ProRail, werkzaamheden spoor vaker overdag

De kostenoverschrijdingen bij diverse grote spoorprojecten die de afgelopen maanden aan het licht kwamen, blijken nog maar het topje van de ijsberg te zijn. ProRail kampt met een tekort van maar liefst 475 miljoen euro. Dat blijkt uit een doorlichting van de financiën van de spoorbeheerder door onafhankelijk onderzoeksbureau PwC. Mogelijke maatregelen om het tekort op te vangen zijn het verplaatsen van spoorwerkzaamheden naar de dag en het schrappen van regionale lijnen uit het hoofdrailnet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Financiële strop van 475 miljoen voor ProRail, werkzaamheden spoor vaker overdag”

Rob Kerner|18.09.15|22:33

Ik wil de uitdaging graag aangaan om de spoorsector in Nederland her in te delen en te optimaliseren. Eerste keuze moet de politiek maken. Een bedrijf voor alles of infra en vervoerders scheiden. Indien gescheiden moet worden dan ook goed. Dus alle stations, rails evenals de totale regie en afhandeling van calamiteiten alsmede grote bouwprojecten en regulier onderhoud en storingen in eigenbeheer van de opvolger van het huidige Prorail. Maar dit zal wel door blijven rommelen helaas.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Financiële strop van 475 miljoen voor ProRail, werkzaamheden spoor vaker overdag | SpoorPro.nl
Baanwerkers, Utrecht Centraal, werkzaamheden

Financiële strop van 475 miljoen voor ProRail, werkzaamheden spoor vaker overdag

De kostenoverschrijdingen bij diverse grote spoorprojecten die de afgelopen maanden aan het licht kwamen, blijken nog maar het topje van de ijsberg te zijn. ProRail kampt met een tekort van maar liefst 475 miljoen euro. Dat blijkt uit een doorlichting van de financiën van de spoorbeheerder door onafhankelijk onderzoeksbureau PwC. Mogelijke maatregelen om het tekort op te vangen zijn het verplaatsen van spoorwerkzaamheden naar de dag en het schrappen van regionale lijnen uit het hoofdrailnet.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “Financiële strop van 475 miljoen voor ProRail, werkzaamheden spoor vaker overdag”

Rob Kerner|18.09.15|22:33

Ik wil de uitdaging graag aangaan om de spoorsector in Nederland her in te delen en te optimaliseren. Eerste keuze moet de politiek maken. Een bedrijf voor alles of infra en vervoerders scheiden. Indien gescheiden moet worden dan ook goed. Dus alle stations, rails evenals de totale regie en afhandeling van calamiteiten alsmede grote bouwprojecten en regulier onderhoud en storingen in eigenbeheer van de opvolger van het huidige Prorail. Maar dit zal wel door blijven rommelen helaas.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.