‘Eringa geeft verkeerd beeld van problematiek Schipholtunnel’

Het is goed dat ProRail-directeur Pier Eringa de discussie aanzwengelt over de problemen in de Schipholtunnel, maar hij geeft de indruk dat machinisten van NS verantwoordelijk zijn voor de afsluitingen. De onttrekking van de Schipholtunnel gebeurt in negentig procent van de gevallen door falende infrastructuur zoals sein- en wisselstoringen, waarvoor de verantwoordelijkheid direct bij ProRail zelf ligt. Dat zegt John Foxen, voorzitter kadergroep Spoorwegveiligheid van FNV Spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Eringa geeft verkeerd beeld van problematiek Schipholtunnel’”

Twan Laan|27.08.15|11:25

Sneu dat de vakbonden het probleem negeren door naar een ander te wijzen. Het verhaal van Eringa is klip en klaar: machinist noch treindienstleider hebben keus als er rook in die vermaledijde tunnel is. De machinist moet melden, de treindienstleider moet de tunnel buiten dienst nemen en de brandweer bellen.

Arco Sierts|10.09.15|14:22

Er is wel degelijk een keuze. Waarom het megaproces ‘brandmelding’ in gang zetten bij een rookmelding? Alleen maar vanwege de uitdrukking “waar rook is is vuur”? Je kan beter een uitgebreid systeem van sensoren en (warmtebeeld)camera’s in de tunnel installeren. Daarmee ben je niet meer afhankelijk van een passerende trein, maar kan je zelfs voorkomen dat die trein uberhaubt nog de tunnel inrijdt. Lijkt me ook een stuk veiliger.

Arco Sierts|10.09.15|14:36

Anders gezegd: de rookdetector ‘machinist in passerende trein’ is onvoldoende selectief (opwaaiend stof, rookvorming door remmen etc.), en bij een *echte* calamiteit is het per definitie te laat. Je kunt de machinstmelding prima als aanvulling op het technische systeem gebruiken, maar het sensorsysteem dient zo ontworpen zijn dat je een machinistmelding in principe altijd voor moet zijn. Dat dit nu niet het geval is, is een schending van het ALARP-principe en nalatigheid van ProRail en ILenT.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Eringa geeft verkeerd beeld van problematiek Schipholtunnel’ | SpoorPro.nl

‘Eringa geeft verkeerd beeld van problematiek Schipholtunnel’

Het is goed dat ProRail-directeur Pier Eringa de discussie aanzwengelt over de problemen in de Schipholtunnel, maar hij geeft de indruk dat machinisten van NS verantwoordelijk zijn voor de afsluitingen. De onttrekking van de Schipholtunnel gebeurt in negentig procent van de gevallen door falende infrastructuur zoals sein- en wisselstoringen, waarvoor de verantwoordelijkheid direct bij ProRail zelf ligt. Dat zegt John Foxen, voorzitter kadergroep Spoorwegveiligheid van FNV Spoor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Eringa geeft verkeerd beeld van problematiek Schipholtunnel’”

Twan Laan|27.08.15|11:25

Sneu dat de vakbonden het probleem negeren door naar een ander te wijzen. Het verhaal van Eringa is klip en klaar: machinist noch treindienstleider hebben keus als er rook in die vermaledijde tunnel is. De machinist moet melden, de treindienstleider moet de tunnel buiten dienst nemen en de brandweer bellen.

Arco Sierts|10.09.15|14:22

Er is wel degelijk een keuze. Waarom het megaproces ‘brandmelding’ in gang zetten bij een rookmelding? Alleen maar vanwege de uitdrukking “waar rook is is vuur”? Je kan beter een uitgebreid systeem van sensoren en (warmtebeeld)camera’s in de tunnel installeren. Daarmee ben je niet meer afhankelijk van een passerende trein, maar kan je zelfs voorkomen dat die trein uberhaubt nog de tunnel inrijdt. Lijkt me ook een stuk veiliger.

Arco Sierts|10.09.15|14:36

Anders gezegd: de rookdetector ‘machinist in passerende trein’ is onvoldoende selectief (opwaaiend stof, rookvorming door remmen etc.), en bij een *echte* calamiteit is het per definitie te laat. Je kunt de machinstmelding prima als aanvulling op het technische systeem gebruiken, maar het sensorsysteem dient zo ontworpen zijn dat je een machinistmelding in principe altijd voor moet zijn. Dat dit nu niet het geval is, is een schending van het ALARP-principe en nalatigheid van ProRail en ILenT.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.