Kettinghor Swietelsky, werkzaamheden, spoor, Zwolle-Emmen

ProRail en Strukton zijn dichtbij record spoor vernieuwen

31 kilometer aan nieuwe spoorstaven, 26.000 dwarsliggers en 28 miljoen kilo spoorballast. ProRail en Strukton zijn op het traject Zwolle-Emmen bezig met het vestigen van een record spoor vernieuwen. De bedrijven zijn tot en met zondag bezig om 15,6 kilometer aan spoor te voorzien van volledig nieuwe materialen. Voor zover bekend is dit het langste stuk spoor dat in één keer wordt vernieuwd. Inmiddels is er ruim 11 kilometer aan spoor bijgewerkt.

In de afgelopen dagen zijn er vernieuwingstreinen ingezet die delen van het spoor volautomatisch kunnen verwijderen en vervangen voor nieuwe onderdelen. Dinsdag is er gereden met een kettinghor van Swietelsky. De kettinghor verwijdert oude spoorballast en zeeft het zodat alleen de goede stenen overblijven. Vervolgens brengt de trein de hergebruikte ballast gecombineerd met nieuwe ballast weer terug in het spoor.

Kleiner materieel

Er wordt ook met kleiner materieel gewerkt, omdat op sommige delen van het traject de vernieuwingstreinen er niet goed bij kunnen. Bijvoorbeeld bij perrons en overwegen. Op deze plekken worden spoorstaven handmatig doorgesleept, weggetakeld door kleine kranen en vervolgens opnieuw aangevoerd en geplaatst met hulp van spoormedewerkers. Dat gebeurt ook bij het plaatsen van de dwarsliggers en de nieuwe ballast.

Het voordeel van het gebruik van beide werkwijzes is volgens ProRail risicospreiding. Mocht de vernieuwingstrein tijdens het werk kapot gaan, dan kan het werk elders wel gewoon doorgaan. Door de twee methodes naast elkaar te gebruiken, kan er in dezelfde tijd meer spoor worden vernieuwd.

Record

ProRail zegt dat het behalen van een record in spoor vernieuwen geen doel op zich is. “Het belangrijkste is dat het spoor met zo min mogelijk hinder weer wordt vernieuwd zodat het treinverkeer ook in de toekomst kan door gaan.”

Reizigers hebben tot en met zondag een langere reistijd tussen Zwolle en Emmen. Spoorvervoerder Arriva zet vervangende bussen in.

Bekijk de video van ProRail over de spoorvernieuwing:

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail en Strukton zijn dichtbij record spoor vernieuwen | SpoorPro.nl
Kettinghor Swietelsky, werkzaamheden, spoor, Zwolle-Emmen

ProRail en Strukton zijn dichtbij record spoor vernieuwen

31 kilometer aan nieuwe spoorstaven, 26.000 dwarsliggers en 28 miljoen kilo spoorballast. ProRail en Strukton zijn op het traject Zwolle-Emmen bezig met het vestigen van een record spoor vernieuwen. De bedrijven zijn tot en met zondag bezig om 15,6 kilometer aan spoor te voorzien van volledig nieuwe materialen. Voor zover bekend is dit het langste stuk spoor dat in één keer wordt vernieuwd. Inmiddels is er ruim 11 kilometer aan spoor bijgewerkt.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.