Bas Govers, Goudappel Coffeng, Dag van de Light Rail

‘Zwakke concurrentiepositie regio’s door te weinig samenhang railprojecten’

De concurrentiepositie van Europa wordt bedreigd doordat economisch sterke regio’s onvoldoende via het spoor met elkaar zijn verbonden. In Nederland wordt te weinig gekeken naar de samenhang tussen diverse railprojecten in een bepaalde regio. Door deze projecten op een hoger niveau met elkaar in verbinding te brengen, kan de positie van een regio sterk verbeteren. Deze toekomstvisie presenteerde Bas Govers van Goudappel Coffeng woensdag tijdens de Dag van de Light Rail in Den Haag.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Zwakke concurrentiepositie regio’s door te weinig samenhang railprojecten’”

Leo Maathuis|03.02.15|12:27

Dankzij oppositie en overheidstekorten komt het project Spartacuslijn 1/TVM krakend tot stilstand, óndanks de opportunistische inbreng van Arcadis en Goudappel. Zij hadden tijdig een risicoanalyse moeten maken, zodat 6 jaar geleden duidelijk werd dat de zwakke bruggen het binnenstadtracé onmogelijk maken.
Nu is deze zogenaamde sneltram ontspoord. Bij weinig reizigers moet eerst een algemene verbinding worden gemaakt: een treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht, voor personen en goederen.

Arco Sierts|05.02.15|10:55

@Leo: volgens mij is de essentie van het betoog van Bas Govers dat PHS als landelijke spoorvisie eenzijdig is. De focus is frequentie en Randstad.

Jou opmerking gaat over een locaal projectprobleem met een nieuwe grensoverschrijdende spoorverbinding. Denk jij dat dit probleem vermeden had kunnen worden door een spoorvisie die breder had gekeken?

Volgens mij kunnen regio’s dit beter zelf oppakken. Dan is er initieel wel een kennisprobleem! Dit vereist idd kritisch meedenkende adviesburo’s.

Frank Menger|14.02.15|00:22

Helemaal geen goede visie. Op zowel het gebied van Goederenvervoer als Hogesnelheidsspoor of Maglevspoor. Schamen moet Den Haag zich over de bilaterale overeenkomsten met Duitsland. Moet voor 2020 vervangen. http://www.noordzeespoorcorridor.eu/noordzeecorridor/ Want de verbinding Amsterdam – Groningen – Hamburg kan uit boven lijn Hannover – Osnabrück – Amsterdam wonen ook dik 8 miljoen mensen. Geen markt? Voor de NS niet. Waas is kennis over HSL in Nederland; nergens of te marginaal. Thema dus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Zwakke concurrentiepositie regio’s door te weinig samenhang railprojecten’ | SpoorPro.nl
Bas Govers, Goudappel Coffeng, Dag van de Light Rail

‘Zwakke concurrentiepositie regio’s door te weinig samenhang railprojecten’

De concurrentiepositie van Europa wordt bedreigd doordat economisch sterke regio’s onvoldoende via het spoor met elkaar zijn verbonden. In Nederland wordt te weinig gekeken naar de samenhang tussen diverse railprojecten in een bepaalde regio. Door deze projecten op een hoger niveau met elkaar in verbinding te brengen, kan de positie van een regio sterk verbeteren. Deze toekomstvisie presenteerde Bas Govers van Goudappel Coffeng woensdag tijdens de Dag van de Light Rail in Den Haag.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

3 reacties op “‘Zwakke concurrentiepositie regio’s door te weinig samenhang railprojecten’”

Leo Maathuis|03.02.15|12:27

Dankzij oppositie en overheidstekorten komt het project Spartacuslijn 1/TVM krakend tot stilstand, óndanks de opportunistische inbreng van Arcadis en Goudappel. Zij hadden tijdig een risicoanalyse moeten maken, zodat 6 jaar geleden duidelijk werd dat de zwakke bruggen het binnenstadtracé onmogelijk maken.
Nu is deze zogenaamde sneltram ontspoord. Bij weinig reizigers moet eerst een algemene verbinding worden gemaakt: een treinverbinding tussen Hasselt en Maastricht, voor personen en goederen.

Arco Sierts|05.02.15|10:55

@Leo: volgens mij is de essentie van het betoog van Bas Govers dat PHS als landelijke spoorvisie eenzijdig is. De focus is frequentie en Randstad.

Jou opmerking gaat over een locaal projectprobleem met een nieuwe grensoverschrijdende spoorverbinding. Denk jij dat dit probleem vermeden had kunnen worden door een spoorvisie die breder had gekeken?

Volgens mij kunnen regio’s dit beter zelf oppakken. Dan is er initieel wel een kennisprobleem! Dit vereist idd kritisch meedenkende adviesburo’s.

Frank Menger|14.02.15|00:22

Helemaal geen goede visie. Op zowel het gebied van Goederenvervoer als Hogesnelheidsspoor of Maglevspoor. Schamen moet Den Haag zich over de bilaterale overeenkomsten met Duitsland. Moet voor 2020 vervangen. http://www.noordzeespoorcorridor.eu/noordzeecorridor/ Want de verbinding Amsterdam – Groningen – Hamburg kan uit boven lijn Hannover – Osnabrück – Amsterdam wonen ook dik 8 miljoen mensen. Geen markt? Voor de NS niet. Waas is kennis over HSL in Nederland; nergens of te marginaal. Thema dus.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.