ATB Vv onbetrouwbaar, ProRail schrijft tender monitoring uit
Spoorbeheerder ProRail heeft eerder dit jaar een aanbesteding uitgeschreven voor de monitoring van Automatische Treinbeïnvloeding, Verbeterde versie (ATB Vv). Het is op dit moment niet mogelijk om op afstand te zien of dit beveiligingssysteem in- of uitgeschakeld staat en dit brengt grote veiligheidsrisico’s met zich mee. EenVandaag meldde donderdag dat bronnen binnen ProRail vertellen dat ATB Vv op bij de rood sein-passage vlak voor de Hanzebrug in Zwolle niet aan stond en dat er op meer plekken in Nederland problemen zijn geconstateerd. ATB Vv grijpt in als een trein een rood sein passeert.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Een belangrijke correctie is hier op zijn plaats: ATB-vv vervangt het huidige ATB niet, zoals dit artikel stelt. Het is er een aanvulling op.
ATB-vv voegt extra beveiliging toe aan het ATB-systeem, omdat ATB-vv voorkomt dat een trein door rood rijdt, ook al rijdt de trein langzamer dan 40 km/u. Beneden de 40 km/u grijpt het ‘gewone’ ATB-systeem namelijk niet in.
Beste Jan,
Bedankt voor je opmerkingen. Ik heb de desbetreffende passage in het artikel aangepast.
ATBvv voorkomt niet dat je door rood rijdt, het zorgt ervoor dat de trein tot stilstand wordt gebracht door een noodremming. Afhankelijk van met welke snelheid het rode sein wordt benaderd staat de trein voor of (kort) na het rode sein stil.