Treinreiziger, mobiel, app

Drie technologieën die het spoorvervoer ‘bedreigen’

Foto: NS International

Het treinvervoer staat onder druk door de opkomst van drie nieuwe ontwikkelingen: ‘mobility as a service’, autonoom rijden en de reiziger die altijd digitaal verbonden is. Om deze ontwikkelingen voor te blijven dient de spoorsector te innoveren om goedkoper te worden, een superieure kwaliteit te bieden en daarbij zeer betrouwbaar te zijn. Dat schrijft Hans Moonen, onderzoeker Logistiek aan de Universiteit Twente en business consultant transport bij CGI, in zijn column voor SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Drie technologieën die het spoorvervoer ‘bedreigen’”

Laurent Franckx|19.12.16|10:04

Zeer interessant artikel. Ik denk dat de impact van deelmobiliteit (en later van geautomatiseerde deelmobiliteit) op het openbaar vervoer in het bijzonder (en op het mobiliteitssysteem in het algemeen) zeer radicaal kan zijn. In het kader van het Europees MIND SETS project hebben we dit uitgebreid besproken. Hier links naar een paar blogs rond het onderwerp http://tinyurl.com/jaza4se en http://tinyurl.com/jlvhf5r . Een uitgebreide publicatie kan je vinden op http://tinyurl.com/zgwkwkt

Carlo van de Weijer|05.01.17|16:25

Dag Hans,

Goed stuk, praat ik graag een keer over verder. Ik denk immers niet dat een deelmodel nodig is om autovervoer radicaal goedkoper te maken, dat is al aan het gebeuren. Zelfs als je de miljarden subsidie aan trein niet meerekent. Dus dat bolletje staat al veel te veel naar links. Daarnaast voorzie ik dat ook op veiligheid en milieu de ontwikkeling van de auto zo snel gaat dat ook daar de bollen snel rechtswaarts aan het gaan zijn. Enige bolletje links is dan center-center.

Groet, Carlo

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Drie technologieën die het spoorvervoer ‘bedreigen’ | SpoorPro.nl
Treinreiziger, mobiel, app

Drie technologieën die het spoorvervoer ‘bedreigen’

Foto: NS International

Het treinvervoer staat onder druk door de opkomst van drie nieuwe ontwikkelingen: ‘mobility as a service’, autonoom rijden en de reiziger die altijd digitaal verbonden is. Om deze ontwikkelingen voor te blijven dient de spoorsector te innoveren om goedkoper te worden, een superieure kwaliteit te bieden en daarbij zeer betrouwbaar te zijn. Dat schrijft Hans Moonen, onderzoeker Logistiek aan de Universiteit Twente en business consultant transport bij CGI, in zijn column voor SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Drie technologieën die het spoorvervoer ‘bedreigen’”

Laurent Franckx|19.12.16|10:04

Zeer interessant artikel. Ik denk dat de impact van deelmobiliteit (en later van geautomatiseerde deelmobiliteit) op het openbaar vervoer in het bijzonder (en op het mobiliteitssysteem in het algemeen) zeer radicaal kan zijn. In het kader van het Europees MIND SETS project hebben we dit uitgebreid besproken. Hier links naar een paar blogs rond het onderwerp http://tinyurl.com/jaza4se en http://tinyurl.com/jlvhf5r . Een uitgebreide publicatie kan je vinden op http://tinyurl.com/zgwkwkt

Carlo van de Weijer|05.01.17|16:25

Dag Hans,

Goed stuk, praat ik graag een keer over verder. Ik denk immers niet dat een deelmodel nodig is om autovervoer radicaal goedkoper te maken, dat is al aan het gebeuren. Zelfs als je de miljarden subsidie aan trein niet meerekent. Dus dat bolletje staat al veel te veel naar links. Daarnaast voorzie ik dat ook op veiligheid en milieu de ontwikkeling van de auto zo snel gaat dat ook daar de bollen snel rechtswaarts aan het gaan zijn. Enige bolletje links is dan center-center.

Groet, Carlo

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.