Rood sein, spoor, rails

Nut van straf voor machinist bij treinongeluk ter discussie

Een ernstig treinongeluk heeft vaak zware consequenties voor de machinist. Naast de publieke veroordeling die ontstaat door negatieve media-aandacht, is er ook nog de kans op rechtsvervolging. Is het terecht dat machinisten zo zwaar worden gestraft voor een onbedoelde fout? Die vraagt legt advocate Viola Sütő van LegalRail aan het publiek voor tijdens een spoorcollege op SpoorParade Amersfoort.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Nut van straf voor machinist bij treinongeluk ter discussie”

Henk-Jan Wormgoor|25.09.14|12:06

Boetes en straf: Uitstekend. Ze rijden dag en nacht door onze dorpen en steden met lawaaiige, trillende treinen en Bleve explosieve stoffen. Ze vervoeren ook personen. Veel hinder, schade, ontsporingen en rampen door te snel rijden of rood licht passages. Meer snelheidscontroles en flitspalen. 24/365 bewaking en ook electronische begrenzing en beveiliging en alert en alarm.
https://www.youtube.com/watch?v=Xf3WKTwHpIU
Niet boven en naast de wet zoals nu.
Ook vervoerders en ProRail aanpakken!

Paul Lamote|25.09.14|17:32

Als er sprake is van plichtsverzuim zie ik niet in waarom er niet gestraft zou mogen worden. Machinisten die prive zitten te bellen, onder invloed van drugs of alcohol zijn, etc. mogen wat mij betreft wel degelijk aangepakt worden.

Ruud Beijer|25.09.14|19:10

Volgens mij moet die Henk Jan zichzelf eens laten nakijken.Dat filmpje komt uit Amerika.In Nederland komen gelukkig weinig ernstige ongelukken met treinen voor.Het is oneerlijk dat een machinist kan worden bestraft bij een roodsein passage.

Arco Sierts|01.10.14|09:22

Beste Henk-Jan, kan je ons uitleggen op grond waarvan jij meent dat al dat “aanpakken” ook een verbeterd effect zal opleveren? Daarmee suggereer je immers dat er op gedragsniveau winst te behalen valt. Waar baseer je die gedachte op?

Voorts zeg je “24/365 bewaking en ook electronische begrenzing en beveiliging en alert en alarm”. Hoe vermijd je het dan welhaast onvermijdelijke effect dat al die techniek ervoor zorgt dat de druk en verantwoordelijkheid bij de machinist wordt weggehaald?

Frederick Gerards|08.10.14|13:14

Het is meer dan duidelijk dat het gedrag van de machinisten en rangeerders bijdragen aan het hoge STS gehalte in Nederland. Hij of zij die daar anders over denkt, heeft een bord voor het hoofd.
Teveel machinisten laten zich afleiden door de krant, het mobieltje, de tablet, de bedrijfs-pda, de HC/TM etc etc.
Ik rijd nu de nodige jaren rond op de stalen sporen en zie met lede ogen het nivo van de machinist ernstig dalen. We stoppen nu jongens van 18 op de trein die van toeten noch blazen weten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nut van straf voor machinist bij treinongeluk ter discussie | SpoorPro.nl
Rood sein, spoor, rails

Nut van straf voor machinist bij treinongeluk ter discussie

Een ernstig treinongeluk heeft vaak zware consequenties voor de machinist. Naast de publieke veroordeling die ontstaat door negatieve media-aandacht, is er ook nog de kans op rechtsvervolging. Is het terecht dat machinisten zo zwaar worden gestraft voor een onbedoelde fout? Die vraagt legt advocate Viola Sütő van LegalRail aan het publiek voor tijdens een spoorcollege op SpoorParade Amersfoort.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

5 reacties op “Nut van straf voor machinist bij treinongeluk ter discussie”

Henk-Jan Wormgoor|25.09.14|12:06

Boetes en straf: Uitstekend. Ze rijden dag en nacht door onze dorpen en steden met lawaaiige, trillende treinen en Bleve explosieve stoffen. Ze vervoeren ook personen. Veel hinder, schade, ontsporingen en rampen door te snel rijden of rood licht passages. Meer snelheidscontroles en flitspalen. 24/365 bewaking en ook electronische begrenzing en beveiliging en alert en alarm.
https://www.youtube.com/watch?v=Xf3WKTwHpIU
Niet boven en naast de wet zoals nu.
Ook vervoerders en ProRail aanpakken!

Paul Lamote|25.09.14|17:32

Als er sprake is van plichtsverzuim zie ik niet in waarom er niet gestraft zou mogen worden. Machinisten die prive zitten te bellen, onder invloed van drugs of alcohol zijn, etc. mogen wat mij betreft wel degelijk aangepakt worden.

Ruud Beijer|25.09.14|19:10

Volgens mij moet die Henk Jan zichzelf eens laten nakijken.Dat filmpje komt uit Amerika.In Nederland komen gelukkig weinig ernstige ongelukken met treinen voor.Het is oneerlijk dat een machinist kan worden bestraft bij een roodsein passage.

Arco Sierts|01.10.14|09:22

Beste Henk-Jan, kan je ons uitleggen op grond waarvan jij meent dat al dat “aanpakken” ook een verbeterd effect zal opleveren? Daarmee suggereer je immers dat er op gedragsniveau winst te behalen valt. Waar baseer je die gedachte op?

Voorts zeg je “24/365 bewaking en ook electronische begrenzing en beveiliging en alert en alarm”. Hoe vermijd je het dan welhaast onvermijdelijke effect dat al die techniek ervoor zorgt dat de druk en verantwoordelijkheid bij de machinist wordt weggehaald?

Frederick Gerards|08.10.14|13:14

Het is meer dan duidelijk dat het gedrag van de machinisten en rangeerders bijdragen aan het hoge STS gehalte in Nederland. Hij of zij die daar anders over denkt, heeft een bord voor het hoofd.
Teveel machinisten laten zich afleiden door de krant, het mobieltje, de tablet, de bedrijfs-pda, de HC/TM etc etc.
Ik rijd nu de nodige jaren rond op de stalen sporen en zie met lede ogen het nivo van de machinist ernstig dalen. We stoppen nu jongens van 18 op de trein die van toeten noch blazen weten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.