Machinist, NS

ProRail en NS erkennen twijfel over nauwkeurigheid ORBIT

ProRail en NS houden er rekening mee dat de gps-communicatie van het waarschuwingssysteem ORBIT niet in alle situaties kan zorgen voor een nauwkeurige positiebepaling van de trein. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. Gps werkt minder nauwkeurig in tunnels en onder lange overkappingen, omdat het dan de satelliet-verbinding tijdelijk verliest. Deskundigen betwijfelen daarom of het waarschuwingssysteem te allen tijde de juiste aanwijzingen kan geven aan de machinist.

NS en ProRail maakten in juni van dit jaar bekend het waarschuwingssysteem ORBIT in te voeren. ORBIT wordt gezien als extra hulpmiddel voor de machinist dat ervoor moet zorgen dat het aantal rood sein-passages (STS-passages) afneemt. Maar doordat ORBIT afhankelijk is van gps-communicatie en van de verkeersleidingssystemen van ProRail, wordt er getwijfeld aan de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het waarschuwingssysteem.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail en NS erkennen twijfel over nauwkeurigheid ORBIT”

Paul Lamote|23.08.14|13:45

Vreemd omdat iedereen toch al jarenlang weet dat GPS niet echt 100% betrouwbaar is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ProRail en NS erkennen twijfel over nauwkeurigheid ORBIT | SpoorPro.nl
Machinist, NS

ProRail en NS erkennen twijfel over nauwkeurigheid ORBIT

ProRail en NS houden er rekening mee dat de gps-communicatie van het waarschuwingssysteem ORBIT niet in alle situaties kan zorgen voor een nauwkeurige positiebepaling van de trein. Dat meldt staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu aan de Tweede Kamer. Gps werkt minder nauwkeurig in tunnels en onder lange overkappingen, omdat het dan de satelliet-verbinding tijdelijk verliest. Deskundigen betwijfelen daarom of het waarschuwingssysteem te allen tijde de juiste aanwijzingen kan geven aan de machinist.

NS en ProRail maakten in juni van dit jaar bekend het waarschuwingssysteem ORBIT in te voeren. ORBIT wordt gezien als extra hulpmiddel voor de machinist dat ervoor moet zorgen dat het aantal rood sein-passages (STS-passages) afneemt. Maar doordat ORBIT afhankelijk is van gps-communicatie en van de verkeersleidingssystemen van ProRail, wordt er getwijfeld aan de betrouwbaarheid en beschikbaarheid van het waarschuwingssysteem.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

1 reactie op “ProRail en NS erkennen twijfel over nauwkeurigheid ORBIT”

Paul Lamote|23.08.14|13:45

Vreemd omdat iedereen toch al jarenlang weet dat GPS niet echt 100% betrouwbaar is.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.