treinongeluk, botsing, Granges-près-Marnand, Zwitserland

Treinongeluk Zwitserland door fout machinist

De treinbotsing in Zwitserland, waarbij op 29 juli een dode en 25 gewonden vielen, is veroorzaakt door een fout van een van de machinisten. Dat melden Zwitserse spoorwegen (CFF). Zoals al eerder werd vermoed, ging het om een rood sein-passage.

De trein vertrok uit het station van Granges-près-Marnand terwijl het sein nog op rood stond. Een andere trein uit Lausanne reed op dat moment het station binnen met een snelheid 55 kilometer per uur. De twee treinen reden in tegenovergestelde richting op hetzelfde spoor en een botsing kon niet worden vermeden, hoewel beide bestuurders nog de noodrem inschakelden, zo meldt het AD.

Ongeluk

De 24-jarige machinist van de trein uit Lausanne kwam om bij het ongeluk. De andere, 54-jarige machinist sprong vlak voor de botsing uit de trein en bleef daardoor ongedeerd. De CFF benadrukt dat de veiligheidssystemen ten tijde van het ongeluk normaal werkten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Treinongeluk Zwitserland door fout machinist | SpoorPro.nl
treinongeluk, botsing, Granges-près-Marnand, Zwitserland

Treinongeluk Zwitserland door fout machinist

De treinbotsing in Zwitserland, waarbij op 29 juli een dode en 25 gewonden vielen, is veroorzaakt door een fout van een van de machinisten. Dat melden Zwitserse spoorwegen (CFF). Zoals al eerder werd vermoed, ging het om een rood sein-passage.

De trein vertrok uit het station van Granges-près-Marnand terwijl het sein nog op rood stond. Een andere trein uit Lausanne reed op dat moment het station binnen met een snelheid 55 kilometer per uur. De twee treinen reden in tegenovergestelde richting op hetzelfde spoor en een botsing kon niet worden vermeden, hoewel beide bestuurders nog de noodrem inschakelden, zo meldt het AD.

Ongeluk

De 24-jarige machinist van de trein uit Lausanne kwam om bij het ongeluk. De andere, 54-jarige machinist sprong vlak voor de botsing uit de trein en bleef daardoor ongedeerd. De CFF benadrukt dat de veiligheidssystemen ten tijde van het ongeluk normaal werkten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.