Coradia iLint, Alstom

Waterstoftrein Alstom succesvol getest in Duitsland

Gepubliceerd op 15-03-2017 om 17:32

Alstom heeft woensdag met succes de eerste testrit uitgevoerd met de nieuwe waterstoftrein Coradia iLint op haar eigen testtraject in het Duitse Salzgitter. De trein reed daarbij een snelheid van 80 kilometer per uur. De treinfabrikant beproeft de trein de komende maanden nog op andere trajecten in Duitsland en Tsjechië. De trein gaat begin 2018 voor het eerst met passagiers rijden op de spoorlijn tussen Buxtehude en Cuxhaven in Duitsland.

Bij de proef in Salzgitter, die vier weken duurde, is de stabiliteit van het energievoorziening- en remsysteem getest. De Coradia iLint is de eerste passagierstrein die aangedreven wordt door een waterstof brandstofcel die elektriciteit produceert voor de aandrijving van de trein. Deze trein is stil en stoot alleen stoom en condenswater uit. Volgens Alstom is de Coradia iLint met name geschikt voor treindiensten op trajecten zonder bovenleiding.

Dynamische tests

De dynamische tests gebeuren in Salzgitter met een snelheid van 80 kilometer per uur. In Velim in Tsjechië gaat de trein met snelheden tot 140 kilometer rijden. Voor de tests in Salzgitter is gebruikgemaakt van een mobiel waterstoftankstation. De waterstof die daarbij is gebruikt is een afvalproduct van een industrieel proces, wat is hergebruikt. Op lange termijn wil Alstom waterstof toepassen die is geproduceerd met windenergie.

Certificeringsinstelling TÜV Süd heeft de veiligheid van de batterij, het tanksysteem, en de brandstofcellen goedgekeurd voor de komende testfases. Alstom onthulde het prototype van de nieuwe waterstoftrein in september vorig jaar voor het eerst tijdens de railvakbeurs InnoTrans.

Lees ook:

Alstom onthult eerste batterijtrein op InnoTrans

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.