ERTMS Atlas Level 2 op het Zwitserse spoor, foto: Alstom Transport / E. Lamperti

ProRail: aandacht voor totale levenscyclus van ERTMS

Gepubliceerd op 08-03-2017 om 12:03

Bij moderne spoorbeveiligingssystemen dient de techniek ondergeschikt te zijn de functionaliteit. Dat zegt Henri van Houten, manager van de ERTMS Expert Group van ProRail, aan de vooravond van het grootschalige ombouwtraject naar het nieuwe Europese beveiligingssysteem ERTMS. “We moeten ons niet langer vasthouden aan techniek die vijftig jaar meegaat, maar kijken naar de totale levenscyclus van het ERTMS-concept, de meerwaarde voor de spoorsector en de mensen die er mee werken.”

Henri van Houten geeft op 28 maart 2017 samen met Karel van Gils, directeur Assetmanagement bij ProRail, een presentatie over de uitdagingen van ERTMS voor Nederland tijdens de ERTMS-conferentie van RailTech Europe. ERTMS (European Rail Traffic Management System) is het nieuwe Europese spoorbeveiligingssysteem dat de komende jaren verder wordt uitgerold in diverse Europese lidstaten.

We stappen af van techniek
die vijftig jaar mee gaat

“Het merendeel van de treinbeveiligingsinstallaties bestaat uit technologie die meer dan vijftig jaar oud is. Daar is niks mis mee, echter raken die installaties aan het eind van hun technische levensduur en zullen de komende jaren moeten worden vervangen. Tegelijkertijd zien we dat de kennis en kunde van de oude technologie schaarser begint te worden. De vervanging gebeurt daarom met moderne (computer)technologie die meer functionele mogelijkheden biedt en in rap tempo innoveert. Dat geldt ook voor de techniek achter ERTMS waarbij het ERTMS-concept decennia lang zal meegaan. Het is daarbij belangrijk dat we kijken welke functionaliteit we precies willen om het optimale railvervoersysteem te faciliteren. Daarbij stellen we de gebruikers centraal.”

“Mijn stelling is dat we moeten nadenken over hoe we slim de technieken inzetten om onze doelen te bereiken en de gebruikers maximaal te ondersteunen een goed vervoersconcept neer te zetten. De levenscyclus van een spoorbeveiligingsconcept hangt niet meer af van een bepaald type kastje. Mijn stelling is dat we moeten nadenken over hoe we systemen op kunnen knippen. Als dan iets aan vervanging toe is, moeten we één stuk intelligentie vervangen door een ander stuk intelligentie zonder grote impact op de rest.”

“Wij leven in een wereld dat de techniek snel verouderd. Daarom dient er voldoende aandacht te zijn op compatibiliteit tussen systemen en interfaces en niet vasthouden aan de gedachte dat aangeschafte beveiligingstechniek vijftig jaar mee moet. Dat geldt ook voor het spoorwegmaterieel. Een moderne trein is tegenwoordig een rijdende computer. Het staal gaat jarenlang mee, maar de ICT-systemen zullen tijdens de levenscyclus van het materieel diverse keren worden aangepast en vervangen. Dat vraagt om een goede aanpak om dat te managen. De uitdaging daarbij is om niet zelf met alle details onder de motorkap bezig te zijn.”

De ERTMS-fabrikanten moeten
de gebruikers meer ontzorgen

De ERTMS-fabrikanten zouden er goed aan doen om de gebruikers meer te ontzorgen met betrekking tot de levenscyclus van de ERTMS-treinapparatuur, vindt Van Houten. ERTMS is een set specificaties op basis waarvan fabrikanten systemen voor besturing en beveiliging van het treinverkeer kunnen ontwikkelen. Van deze specificaties bestaan verschillende versies, de Baselines. “Je ziet enerzijds dat de volwassenheid van de technische systemen vorderen, dus dat is positief. Maar anderzijds zie je ook dat ze implementatiefoutjes hadden gemaakt, terwijl dit goed in de ERTMS-specificaties van de EU stond.”

“Waar de fabrikanten nog niet goed in zijn, is hun klant ontzorgen en ze helpen met het oplossen van foutjes. Bij Windows krijgen gebruikers ook updates. Dit is bij ERTMS-fabrikanten nog geen automatisme. Dit moeten ze beter gaan doen, waardoor gebruikers sneller geholpen worden. Het duurt nu gewoon veel te lang voordat foutjes worden opgelost.”

Verder dient meer focus te komen in de branche om het werken met ERTMS te verbeteren, vindt Van Houten. “ERTMS gedraagt zich anders dan ATB. De ERTMS-techniek is inmiddels goed, maar als er kleine verstoringen zijn dan is er nog onvoldoende fingerspitzengefühl en ondersteuning om daar mee om te gaan.”

De Hybride ERTMS Level 3-variant
is de grootste kanshebber

“De spoorsector staat nog voor een aantal uitdagingen voor wat betreft de techniek. ERTMS is op ICT gebaseerd. De sector vindt het nu nog een uitdaging om om te gaan met de snel veranderde technologie”, zegt Van Houten. Updates kunnen in dit geval ook foutcorrecties zijn”, zegt Van Houten. “Daarnaast is er een druk om zo snel mogelijk naar ERTMS Level 3 te gaan, omdat de kosten van de installatie maar ook het onderhoud lager zijn dan die van andere levels. Om dit mogelijk te maken is het verstandig om bij de installatie van ERTMS in het materieel nu al rekening te houden met Level 3.” De Hybride ERTMS Level 3-variant die op dit moment wordt onderzocht is volgens Van Houten een kanshebber. “Het zou mooi zijn als we in Nederland op een goed moment voor dit concept kunnen kiezen.”

“Een van de grote uitdagingen van het ERTMS-programma is dat we gaan verbouwen terwijl de treinen blijven rijden. Dat hebben we nog niet eerder in deze omvang gedaan.” Naast de installatie van ERTMS loopt ook het Programma Vervanging Treinbeveiliging (PVT). In dit programma worden de komende jaren onder andere traditionele relaisbeveiligingssystemen vervangen door moderne interlocking-systemen. De ERTMS-expert stelt dat ProRail de synergie zoekt in deze programma’s. “De treinbeveiligingsapparatuur wordt vernieuwd om de ambities van de spoorsector te kunnen invullen. De ombouw moet zodanig plaatsvinden dat de reiziger en verlader hier geen overlast van ondervindt.”

Henri van Houten en Karel van Gils van ProRail geven op 28 maart een presentatie tijdens de ERTMS-conferentie in de Jaarbeurs in Utrecht. De driedaagse conferentie maakt deel uit van de internationale railvakbeurs RailTech Europe. Ga naar de website om het conferentieprogramma te bekijken: http://www.railtech.com/railtech-2017/conference/

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.