Monitoring van een pantograaf door Ricardo Rail

‘Flitscamera’ legt schade aan treinpantograaf vast

Gepubliceerd op 08-03-2017 om 14:57

Een geavanceerde flitscamera die geen snelheidsovertredingen vastlegt, maar controleert of er schade is aan de pantograaf van treinen. De monitoring van de stroomafnemer moet ervoor zorgen dat het aantal verstoringen van het treinverkeer afneemt en de punctualiteit toeneemt. Ricardo Rail heeft deze innovatie in de markt geïntroduceerd onder de naam PanMon. Het adviesbureau sloot vorig jaar een succesvolle proef hiermee af bij Network Rail in Engeland. PanMon is genomineerd voor de Rail Tech Europe Innovation Awards in de categorie Rolling Stock.

Arjan Rodenburg van Ricardo Rail: “Het komt enkele keren per jaar voor dat een kapotte pantograaf de bovenleiding beschadigt en de gevolgen hiervan zijn enorm. De camera inspecteert de stroomafnemer die op het dak van een trein staat. Wanneer de trein de camera passeert, maakt het systeem automatisch een gedetailleerde foto van dat deel van de stroomafnemer dat tegen de bovenleiding komt.”

Slijtage pantograaf

Ricardo gebruikt daarvoor een radar- en lasertechnologie die te vergelijken is met flitscamera’s van de politie. “Het systeem meet de slijtage van de pantograaf. Op de pantograaf zitten koolstof-strips, die slijten na verloop van tijd af. Dit zijn gebruikelijke defecten. Daarnaast zoeken we andere soorten schade aan de stroomafnemer op. Zo kunnen bijvoorbeeld de eindhoorns, de gebogen delen aan het einde van de stroomafnemers, beschadigd zijn. Als die ontzet of afgebroken zijn dan kunnen deze onder de bovenleiding haken”, legt Wouter Hilz van Ricardo Rail uit.

“Op basis van de verzamelde data over de slijtage maken we een trendanalyse, waarmee we kunnen voorspellen wanneer bepaalde onderdelen aan vervanging toe zijn. Als dat het geval is dan kunnen we op termijn een signaal naar de treindienstleiding sturen met een foto van het defect. De treindienstleiding kan vervolgens de machinist een bericht sturen over dat de trein onderhoud nodig heeft.”

Lees ook:

Genomineerden RailTech Innovation Awards bekend

Monitoring van een pantograaf door Ricardo Rail
De radar- en lasertechnologie is te vergelijken met flitscamera’s van de politie. Foto: Ricardo Rail.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “‘Flitscamera’ legt schade aan treinpantograaf vast”

Arco Sierts|23.03.17|23:14

Misschien moet Ricardo Rail nog es goed nadenken wie er geinformeerd moet worden. Want waarom een Trdl (bestuurt namens ProRail het treinverkeer) of een Mcn (topprioriteit = baanseinen waarnemen) lastig vallen met een foto van een rammelende pantograaf?!?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.