V250, Fyra, AnsaldoBreda

Fyra-treinen mogelijk in Italië weer op het spoor

Gepubliceerd op 03-03-2017 om 09:02

De door NS afgeschreven V250 – de Fyra-treinen – gaan wellicht vanaf juni weer rijden. De Italiaanse spoorvervoerder Trenitalia heeft het plan om de treinen in te zetten op het traject Lecce – Rome – Bari. Dit meldt het Italiaanse dagblad La Gazzetta del Mezzogiorno op basis van een bedrijfsplan dat onlangs is gepresenteerd. Trenitalia is onderdeel van Ferrovie dello Stato, de nationale spoorwegmaatschappij in Italië.

Naar verluidt zullen de treinen de huidige ERT 485-treinen moeten vervangen. Dit zijn ook hogesnelheidstreinen van vervoerder Trenitalia die op meerdere trajecten rijden. De spoorvervoerder moet de Fyra-treinen van de Italiaanse politiek overnemen van Hitachi Rail Italy – het voormalige AnsaldoBreda – vanwege industrieel-politieke redenen. Wat dat precies inhoudt, is niet bekend. Italiaanse media hebben de waarde van de geschat op 7 miljoen euro per stuk.

Weerstand tegen Fyra’s

In Nederland hebben de treinen in 2013 slechts kort gereden, vanwege de ernstige problemen met de voertuigen. Er bleken problemen te zijn met onder andere de aandrijving, het deursysteem en de bruikbaarheid tijdens winters weer. NS stuurde de treinen terug naar AnsaldoBreda en ook de Belgen weigerden de bestelde treinen af te nemen. Sindsdien staan de 19 voertuigen in Italië stil. Wel heeft Trenitalia enkele testritten uitgevoerd met een paar treinen.

De Italianen zijn echter ook niet al te blij met de gedwongen inzet van deze treinen. Het staat daarom nog niet vast dat de door de Nederlanders afgeschreven treinen hier zullen gaan rijden. Zelfs als de technische problemen met de treinen zijn opgelost, zijn deze treinen minder snel dan de huidige treinen op het geplande traject.

De ERT 485-treinen zijn beter geschikt om in te zetten op routes met veel bochten, terwijl de Fyra-treinen hier de maximumsnelheid niet kunnen behalen. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat de uiteindelijke reistijd wel 20 tot 25 minuten langer wordt. Trenitalia is van plan om die langere reistijd op te vangen door tussenstops op het traject over te slaan; dit tot onvrede van lokale politici.

Voordeel NS

NS sloot in 2014 een akkoord met treinbouwer AnsaldoBreda, zodat het Italiaanse bedrijf de treinen kon doorverkopen. De V250-treinen gingen terug naar de bouwer en 125 miljoen euro werd terugbetaald aan NS. AnsaldoBreda werd daarbij in staat gesteld om de treinen aan te passen aan de eisen en wensen van eventuele nieuwe klanten. Als de treinen succesvol verkocht zouden worden, levert dat voor NS per verkochte trein een vergoeding op van AnsaldoBreda, met een maximum van 21 miljoen euro.

Hierbij moet wel de kanttekening gemaakt worden dat de doorverkoop door AnsaldoBreda van deze Fyra-treinen pas geld oplevert vanaf de zevende trein. De parlementaire enquêtecommissie Fyra schreef in haar eindrapport dat een eventuele verkoop van de Fyra’s van de zevende tot de twaalfde trein per voertuig 3,5 miljoen euro oplevert. Dat zorgt uiteindelijk voor het genoemde maximum van 21 miljoen euro.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Fyra-treinen mogelijk in Italië weer op het spoor”

Ton Spies|09.03.17|19:04

Tja, mooie en nu goedwerkende treinen, zo zou je denken.
Maar nu zit de volgende met de vraag: Wat moeten wij nou met die Fyra?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.