Een wasstraat voor treinen van NS

NS-medewerker bedenkt snelle wasstraat voor treinen

Gepubliceerd op 27-02-2017 om 08:32

Een NS-medewerker heeft een concept bedacht voor een snellere wasstraat waar treinen met een snelheid van 20 kilometer doorheen kunnen. Daardoor kunnen per week 150 treinen extra worden gewassen. Normaal gesproken gaan treinen met een gangetje van 1,5 kilometer per uur door de wasstraat, waardoor het proces van treinen wassen erg langzaam gaat.

Het idee is samen met een bedrijf dat treinwasinstallaties maakt, uitgewerkt. Zo was het bijvoorbeeld nodig om borstels te maken die zo snel draaien dat ze de snelheid van de trein kunnen volgen. Ook werd een systeem uitgewerkt dat op de toerit naar de wasstraat zeep op de trein sproeit, zodat dit middel vast kan inwerken. De voorruiten moeten nog wel apart worden gewassen, want op zo’n hoge snelheid is dat machinaal nog niet mogelijk. Maar ook hiervoor wordt nog een oplossing bedacht.

Snelle wasstraat

Vorige week werd de laatste hand gelegd aan zo’n snellere wasstraat op het Haagse rangeerterrein De Binckhorst. Eerder werd de vinding in Enschede en in Leidschendam in de praktijk gebracht. Op een later moment krijgt ook Roosendaal een snelwasstraat. De vier nieuwe wasstraten komen naast de elf bestaande en zorgen ervoor dat NS de doelstelling kan blijven waarmaken om een trein minstens één keer per week aan de buitenkant te wassen.

De nieuwe wasstraten komen op een goed moment, omdat de planning van de bestaande wasstraten steeds meer een puzzel werd. Dat komt omdat treinen tegenwoordig meer uren per dag blijven rijden dan voorheen. Ook het nachtelijk rangeren naar wasstraten op het drukke Nederlandse spoor vormde steeds meer een uitdaging. De wasstraat op eindstation Enschede kan trouwens ook overdag tijdens de treindienst worden gebruikt, als de trein daar keert.

Duurzaam

De snelle wasstraten zijn duurzamer dan de bestaande wasinstallaties. In plaats van sterkere schoonmaakmiddelen wordt in de nieuwe wasstraten namelijk alleen gewassen met zeep. Daarnaast werken de snelle wasstraten met een computersysteem dat controleert of de trein daadwerkelijk volgens planning gewassen moet worden. Dit voorkomt verspilling van energie, schoonmaakmiddelen en water.

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.