Class 313 ETCS testtrein van Network Rail, foto: Network Rail

ERTMS-testtrein Network Rail goedgekeurd voor Baseline 3

Gepubliceerd op 16-02-2017 om 09:37

Alstom heeft verdere stappen gemaakt in de ontwikkeling van de Baseline 3-specificatie van het Europese spoorbeveiligingssysteem ERTMS. De treinfabrikant beproefde een upgrade van haar ETCS-technologieplatform Atlas 200 op een Class 313 testtrein van de Britse spoorbeheerder Network Rail, waardoor deze technologie compatibel is met ERTMS Baseline 3.

ERTMS (European Rail Traffic Management System) is het nieuwe Europese spoorbeveiligingssysteem dat de komende jaren verder wordt uitgerold in diverse Europese lidstaten. ERTMS is in feite een set specificaties op basis waarvan fabrikanten systemen voor besturing en beveiliging van het treinverkeer kunnen ontwikkelen. De specificaties van ERTMS liggen vast in de Verordening 2016/919 van de Europese Commissie. De Baselines zijn de verschillende versies van de ERTMS-specificaties. Baseline 3 is de nieuwste set specificaties van ERTMS.

Baselines

De Baselines bestaan uit functionele eisen, prestatie-eisen en technische eisen. De Baselines zijn in ontwikkeling en versiebeheer wordt toegepast om oude en nieuwe versies van de specificaties gecontroleerd te kunnen toepassen. De spoorsector toetst deze Baselines daarom uitgebreid op diverse testtrajecten in Europa. Network Rail heeft diverse testtrajecten waar geen regulier treinverkeer rijdt om deze Baselines uitvoerig te beproeven.

De proef in Engeland met Class 313 testtrein is in navolging van compatibiliteitstesten in de ERTMS National Integration Facility in Hertford. In Denemarken werd daarnaast afgelopen zomer een Baseline 3-baanvak in gebruik genomen, waarvan Alstom verantwoordelijk was voor de installatie.

Alstom en Network Rail gaan de goedgekeurde trein nu inzetten voor tests en de ingebruikname van Baseline 3 op het traject tussen Paddington en Heathrow van de Great Western Main Line.

Digitaal spoor

Volgens directeur Nick Crossfield van Alstom in het Verenigd Koninkrijk en Ierland is de upgrade van de Atlas 200-technologie “een belangrijke mijlpaal naar een digitaal spoor in het Verenigd Koninkrijk”. Volgens de directeur zullen de spoorbeheerder, spoorvervoerders en reizigers hiervan profiteren.

De upgrade van de Class 313 testtrein is het derde contract dat Alstom binnenhaalde voor de installatie van de ERTMS Baseline 3-technologie in treinmaterieel. Daarnaast won de fabrikant onlangs een contract om ETCS op een deel van de nieuwe spoorlijn Crossrail in Londen te installeren. Het gaat om het traject tussen Stockley Junction en terminals 4 en 5 van vliegveld Heathrow. Het contact heeft een waarde van 17 miljoen euro.

Wil je meer weten over de laatste ontwikkelingen van de ERTMS Baselines? Vincent Passau van Alstom gaat op 28 maart tijdens RailTech Europe 2017 dieper op dit onderwerp in. Bezoek voor meer informatie over het programma de conferentiewebsite: http://www.railtech.com/railtech-2017/conference/

Lees ook:

Libor Lochman: nieuw ERTMS-implementatieplan EU realistisch

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.