Passagierstrein SBB, foto: foto: ©SBB CFF FFS

SBB gaat met trein zonder machinist rijden

Gepubliceerd op 13-02-2017 om 18:01

De Zwitserse spoorwegen SBB gaat een proef starten waarbij er met een trein zonder machinist wordt gereden. Het spoorbedrijf gaat dit doen als onderdeel van een groot digitaliseringsprogramma. Dat vertelde directeur Andreas Meyer maandag tijdens een presentatie in Zürich.

Volgens de directeur is het Zwitserse spoornetwerk op dit moment onderbenut. De capaciteit kan volgens hem in 2025 met dertig procent zijn verhoogd. Dat kan door de planning verregaand te automatiseren en de spooractiviteiten verder te digitaliseren. Zelfrijdende treinen kunnen er in de toekomst ook voor zorgen dat de capaciteit op het spoor omhoog gaat.

Digitaliseringsprogramma

Ook goederentreinen maken onderdeel uit van het digitaliseringsprogramma. Zo moeten sensoren en gps ervoor zorgen dat de temperatuur en trillingen van wagons op ieder gewenst moment meetbaar zijn en kan de positie van de trein nauwkeurig worden bepaald. Dit is belangrijk, omdat klanten weten welke goederen worden vervoerd en op welk moment ze op de plek van bestemming aankomen.

Ook Duitsland en Nederland hebben ambities op het gebied van zelfrijdende treinen. Zo kondigde Deutsche Bahn in de ‘Strategie Schiene Digital’ aan te verwachten dat in 2023 alle technische barrières voor volautomatisch rijden op het spoor weg zullen zijn. In Nederland zijn ProRail en DB Cargo aan het onderzoeken of er met automatische treinen op de Betuweroute kan worden gereden.

Meer weten over digitalisering in het spoor en slimme goederentreinen? Neem op 29 maart deel aan de conferentie over digitalisering in de spoorsector tijdens RailTech Europe 2017. Bezoek voor meer informatie de conferentiewebsite: http://www.railtech.com/railtech-2017/conference/

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

1 reactie op “SBB gaat met trein zonder machinist rijden”

Ronald Vergeer|15.02.17|18:09

Citaat; Dit is belangrijk, omdat klanten weten welke goederen worden vervoerd en op welk moment ze op de plek van bestemming aankomen.

Weet die klant dat nu niet dan? De klant heeft wat besteld toch? En die trein heeft toch een dienstregeling? Digitaliseren om te digitaliseren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.