Desiro-trein, NMBS, spoorlijn Mol-Herentals

Belgische machinisten passeerden 91 keer rood sein in 2016

Gepubliceerd op 03-02-2017 om 12:53

Op het Belgische spoor zijn er vorig jaar 91 treinen door een rood sein gereden. In 2015 gebeurde dat 92 keer. Goederentreinen reden aanzienlijk minder vaak door een rood sein. Dit gebeurde 19 keer in 2016, tegenover 29 in 2015. Het aantal STS-passages van reizigerstreinen nam toe van 47 passages in 2015 naar 50 in 2016. Ook werktreinen reden vaker door rood. Dat steeg van 15 naar 22 keer. Dat blijkt uit cijfers van spoorbeheerder Infrabel.

Infrabel zegt dat deze resultaten laten zien dat de spoorsector verder moet gaan met de implementatie van het beveiligingssysteem ERTMS en ook extra maatregelen moet nemen om het aantal passages af te laten nemen.
Elke dag rijden er gemiddeld 3.600 reizigerstreinen en 400 goederentreinen op de hoofdsporen van het Belgische netwerk. Op een totaal van ongeveer 1,3 miljoen treinen waren er vorig jaar 91 STS-passages (stoptonend sein-passages).

Risiconiveau

Voor de werktreinen is het risiconiveau lager omdat het heel vaak verkeer op een spoor buiten dienst betreft of om rangeringen aan heel lage snelheid gaat. Infrabel onderneemt hiervoor maatregelen zoals het systematisch plaatsen van een verhoogd opgesteld rood bord in het spoor waardoor het tijdens werkzaamheden fysisch niet mogelijk is om ongewild het werkspoor te verlaten. Infrabel organiseert ook aanvullende veiligheidsopleidingen voor het personeel op het terrein.

Een seinpassage leidt niet in alle gevallen tot een gevaarlijke situatie. Er is geen risico wanneer de trein het ‘eerste potentieel gevaarlijk punt’ (zoals de kruising met een ander spoor) dat volgt op het sein niet bereikt. Vorig jaar werd het eerste potentieel gevaarlijk punt in 42 van de 91 passages bereikt.

ERTMS

Infrabel zegt alles in het werk te stellen om tegen eind 2022 de volledige spoorinfrastructuur uit te rusten met ERTMS. Daardoor zal België volgens de spoorbeheerder “een model zijn voor de Europese spoorwegveiligheid”. Op dit moment is ongeveer twintig procent van de hoofdsporen van het Belgische spoornetwerk uitgerust met ERTMS. Dit Europese beveiligingssysteem bewaakt permanent de snelheid van een trein. Wanneer die de toegelaten maximumsnelheid overschrijdt, past ERTMS de snelheid aan en indien nodig stelt het systeem de noodremming in werking.

Naast de technische maatregelen heeft de Belgische spoorsector een actieplan opgesteld dat naast de implementatie van ERTMS ook de werkomgeving zal verbeteren. Een geautomatiseerd systeem moet ervoor zorgen dat de machinist makkelijker de verkeerleiding kan bereiken. Dit systeem zal dit jaar nog worden geïmplementeerd en is aangesloten op het communicatiesysteem voor het spoor GSM-R.

Lees ook:

Meer weten over de laatste ontwikkelingen rondom ERTMS in Europa? Bezoek de internationale ERTMS-conferentie tijdens RailTech Europe op 28 maart 2017. Ga naar de website om het programma te bekijken: http://www.railtech.com/railtech-2017/conference/

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is de vaste journalist van SpoorPro en hoofdredacteur van de vakwebsites van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.