De hogesnelheidstrein ICE op station Rotterdam Centraal, foto: Joeri du Bois/Ricardo Nederland

ICE’s geschikt gemaakt voor nieuwe spoorinfra bij Zevenaar

Foto: Joeri du Bois/Ricardo Nederland

De ICE-hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn en NS zijn geschikt gemaakt om te kunnen rijden over de aangepaste spoorinfrastructuur van de grensovergang tussen Zevenaar en Emmerich. Ricardo Rail kreeg de opdracht om te zorgen dat dit technisch probleemloos verliep en dat de ICE’s hiervoor toegelaten werden. Het ging om een ingewikkeld vraagstuk waarbij alle puzzelstukjes uiteindelijk in elkaar moesten vallen, vertellen senior adviseur Peter Zijdemans van Ricardo Rail en materieelmanager NS International Constant Brohm in een interview met SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “ICE’s geschikt gemaakt voor nieuwe spoorinfra bij Zevenaar”

pim hoenjet|26.01.17|10:57

Deze hele situatie had niet hoeven ontstaan wanneer het “eilandje” met de Duitste spanning werd ingericht.

Marc Busio|26.01.17|12:08

Dit illustreert maar weer eens hoe kansloos internationaal treinverkeer is. Als je zo’n ’truckendoos’ moet opentrekken voor een hogesnelheidstrein die van Amsterdam naar Keulen ‘kachelt’ om van daar uit het laatste stukje naar Frankfurt pas echt vaart te maken, dan zakt de moed je in de schoenen. En dan te bedenken dat er de komende jaren nog heel wat van die ritten omgeleid zullen gaan worden vanwege de werkzaamheden op het traject Zevenaar-Oberhausen.

Arco Sierts|26.01.17|17:35

@marc: wat is het probleem? Gewoon wat technische details die goed onderzocht zijn en vervolgens goed geregeld moesten worden. Wat nu ook gebeurd is, en alles eerst grondig getest. Prima toch?

Arco Sierts|26.01.17|17:35

Nogmaals: ik zie het probleem niet. Dacht je dat zo’n automatisch rijdende auto van Tesla technisch de eenvoud zelve was? Dachunie! Zo’n ding zit barstensvol complexe technische hoogstandjes. Techniek is altijd ingewikkeld en meneer Murphy staat altijd klaar om het fout te laten gaan. De kunst is om dan toch een topproduct af te leveren. Bedrijven als Siemens (ICE) en Alstom (TGV) kunnen dat :-)

Arco Sierts|26.01.17|17:54

@Pim: daar heb je helemaal gelijk in. De ProRail-argumentatie daartegen heb ik ook altijd bizarre lariekoek gevonden.
Sterker nog: met het vervallen van 25KV als toekomstige spanning voor NL zou je je zelfs kunnen afvragen of de hele Betuweroute niet beter naar 15KV kan. Helemaal niks meer omschakelen, gewoon met 1 spanning van Maasvlakte t/m Gotthard&Brenner :)

Patrick Hol|26.01.17|21:02

Figuur 2: Huidige situatie (vanaf juli 2016). Bron: ProRail
dit klopt niet want het derde spoor is er nogsteeds niet.
figuur 2 klopt aan zevenaar zeide.
maar aan emmerich zijde is nogsteeds gedeelte van figuur 1.
op dit moment met 3 1:34,7 Wsl 5131 5133 5135 wissels en 2 1:18,5 Ebi Wissels Wsl 5147/5149

Erik Lunty|27.01.17|12:50

uit dit verhaal blijkt nog maar eens wat een grote fout het is geweest om de spanningssluis tussen 25KV en 15KV over de grens richtig Elten te maken. Als de Duitse spanning van 15KV inclusief PZB beveiliging was doorgetrokken tot Zevenaar, had daar de dubbele spanningssluis naar 25KV Betuweroute en 1500V station Zevenaar gemaakt kunnen worden en was deze hele idioterie niet nodig geweest. In april komen de treinen van Abellio er ook nog eens bij die dan ook de dubbele omschakeling moeten maken.

Peter Kleton|27.01.17|22:33

De discussie was er vorig jaar en eerder ook al over de eilandjes. Het zou idd logisch zijn geweest als de Duitse spanning tot Zevenaar Oost was doorgetrokken. Maar ik meen ook gelezen te hebben dat er juridische problemen waren met het toelaten van de ” Duitse ” spanning in Ned.

En om de hele Betuwe Route op 15 KV over te zetten zou wel een omvormer systeem vereisen dat 16 2/3 Hz kan afgeven, geen 50 Hz zoals nu.
Peter

Fam Schollaardt|03.02.17|04:26

Ondertussen geen idee meer waar de letter “E” in ERTMS voor staat…Al die subsystems voor 1 klein land…😥

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ICE’s geschikt gemaakt voor nieuwe spoorinfra bij Zevenaar | SpoorPro.nl
De hogesnelheidstrein ICE op station Rotterdam Centraal, foto: Joeri du Bois/Ricardo Nederland

ICE’s geschikt gemaakt voor nieuwe spoorinfra bij Zevenaar

Foto: Joeri du Bois/Ricardo Nederland

De ICE-hogesnelheidstreinen van Deutsche Bahn en NS zijn geschikt gemaakt om te kunnen rijden over de aangepaste spoorinfrastructuur van de grensovergang tussen Zevenaar en Emmerich. Ricardo Rail kreeg de opdracht om te zorgen dat dit technisch probleemloos verliep en dat de ICE’s hiervoor toegelaten werden. Het ging om een ingewikkeld vraagstuk waarbij alle puzzelstukjes uiteindelijk in elkaar moesten vallen, vertellen senior adviseur Peter Zijdemans van Ricardo Rail en materieelmanager NS International Constant Brohm in een interview met SpoorPro.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “ICE’s geschikt gemaakt voor nieuwe spoorinfra bij Zevenaar”

pim hoenjet|26.01.17|10:57

Deze hele situatie had niet hoeven ontstaan wanneer het “eilandje” met de Duitste spanning werd ingericht.

Marc Busio|26.01.17|12:08

Dit illustreert maar weer eens hoe kansloos internationaal treinverkeer is. Als je zo’n ’truckendoos’ moet opentrekken voor een hogesnelheidstrein die van Amsterdam naar Keulen ‘kachelt’ om van daar uit het laatste stukje naar Frankfurt pas echt vaart te maken, dan zakt de moed je in de schoenen. En dan te bedenken dat er de komende jaren nog heel wat van die ritten omgeleid zullen gaan worden vanwege de werkzaamheden op het traject Zevenaar-Oberhausen.

Arco Sierts|26.01.17|17:35

@marc: wat is het probleem? Gewoon wat technische details die goed onderzocht zijn en vervolgens goed geregeld moesten worden. Wat nu ook gebeurd is, en alles eerst grondig getest. Prima toch?

Arco Sierts|26.01.17|17:35

Nogmaals: ik zie het probleem niet. Dacht je dat zo’n automatisch rijdende auto van Tesla technisch de eenvoud zelve was? Dachunie! Zo’n ding zit barstensvol complexe technische hoogstandjes. Techniek is altijd ingewikkeld en meneer Murphy staat altijd klaar om het fout te laten gaan. De kunst is om dan toch een topproduct af te leveren. Bedrijven als Siemens (ICE) en Alstom (TGV) kunnen dat :-)

Arco Sierts|26.01.17|17:54

@Pim: daar heb je helemaal gelijk in. De ProRail-argumentatie daartegen heb ik ook altijd bizarre lariekoek gevonden.
Sterker nog: met het vervallen van 25KV als toekomstige spanning voor NL zou je je zelfs kunnen afvragen of de hele Betuweroute niet beter naar 15KV kan. Helemaal niks meer omschakelen, gewoon met 1 spanning van Maasvlakte t/m Gotthard&Brenner :)

Patrick Hol|26.01.17|21:02

Figuur 2: Huidige situatie (vanaf juli 2016). Bron: ProRail
dit klopt niet want het derde spoor is er nogsteeds niet.
figuur 2 klopt aan zevenaar zeide.
maar aan emmerich zijde is nogsteeds gedeelte van figuur 1.
op dit moment met 3 1:34,7 Wsl 5131 5133 5135 wissels en 2 1:18,5 Ebi Wissels Wsl 5147/5149

Erik Lunty|27.01.17|12:50

uit dit verhaal blijkt nog maar eens wat een grote fout het is geweest om de spanningssluis tussen 25KV en 15KV over de grens richtig Elten te maken. Als de Duitse spanning van 15KV inclusief PZB beveiliging was doorgetrokken tot Zevenaar, had daar de dubbele spanningssluis naar 25KV Betuweroute en 1500V station Zevenaar gemaakt kunnen worden en was deze hele idioterie niet nodig geweest. In april komen de treinen van Abellio er ook nog eens bij die dan ook de dubbele omschakeling moeten maken.

Peter Kleton|27.01.17|22:33

De discussie was er vorig jaar en eerder ook al over de eilandjes. Het zou idd logisch zijn geweest als de Duitse spanning tot Zevenaar Oost was doorgetrokken. Maar ik meen ook gelezen te hebben dat er juridische problemen waren met het toelaten van de ” Duitse ” spanning in Ned.

En om de hele Betuwe Route op 15 KV over te zetten zou wel een omvormer systeem vereisen dat 16 2/3 Hz kan afgeven, geen 50 Hz zoals nu.
Peter

Fam Schollaardt|03.02.17|04:26

Ondertussen geen idee meer waar de letter “E” in ERTMS voor staat…Al die subsystems voor 1 klein land…😥

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.