Reconstructie over ‘vergeten treinramp’ bij Schiedam
Bron: Anefo Nationaal Archief, toestemming van de NTR
TV-programma Andere Tijden heeft op zaterdag 30 april aandacht voor de treinramp die op 4 mei 1976 bij Schiedam plaatsvond. Dit ongeval wordt door nabestaanden ook wel de ‘vergeten treinramp’ genoemd, omdat er weinig aandacht voor is. Bij dit ongeluk kwamen 24 mensen om het leven.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Er is niet veel verbeterd, volgens eigen NS-tellingen rijden jaarlijks nog 400 machinisten door rood
Ik vind voorgaande reactie wat kort door de bocht:
Gezien het aantal rode seinen is 400 rood-sein-passages misschien niet zo veel. Ik weet wel dat elke rood-passage er één teveel is, maar ik weet ook dat de totale hoeveelheid ellende t.g.v. van die passages zeer gering is te noemen ten opzichte van het aantal reizigerskilometers.
En zijn het de machinisten die door rood rijden? Of stelt het systeem onredelijke eisen aan deze gemotiveerde mensen? Het is een simpel feit dat mensen fouten maken.
Definieer wat is een STS ? Van de 400 zijn er ongeveer 10 rood sein passages en de andere 390 zijn procedurefouten bij het passeren van S-borden of (terug) rollen tegen een stootjuk. Ja, u leest het goed ook het raken van een stootjuk wordt als STS behandeld.
Dat neemt niet weg dat elke STS-passage (hier doel ik dus op het zonder toestemming passeren van een rood sein) er één teveel is.