DDZ, intercitytrein, NS

Vier treinenbouwers in de race voor nieuwe NS Intercity

Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler zijn geselecteerd voor de laatste fase van de aanbesteding van de nieuwe Intercity’s voor NS, de zogeheten ‘Best and Final Offer’ fase. NS verwacht deze zomer de gunning bekend te maken. De nieuwe treinen moeten vanaf dienstregeling 2021 gaan rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “Vier treinenbouwers in de race voor nieuwe NS Intercity”

Maarten Vullings|21.01.16|11:19

Waarom een maximum snelheid van 200 km/h? Terwijl het enorm veel geld gekost heeft om de HSL geschikt te maken voor 300 km/h.

Henk Bravo|21.01.16|15:28

Ben blij dat ze nu kiezen voor “bewezen technologie”. Als dat enkele jaren terug ook was gedaan, dan was ons het Fyra debacle bespaard gebleven,

Antoine Berben|21.01.16|19:00

De vraag van Maarten VULLINGS vind ik volstrekt gerechtvaardigd. Ik ben dan ook benieuwd op een antwoord van NS.

John rdam|22.01.16|10:18

Waarom geen materieel voor 300kmh is ook al uitgelegd toen de V250 besteld werd: de Thalys stopt tussen Schiphol en Antwerpen 1x en kan dus zinvol 300kmh halen. Bovendien is het Thalys-materieel ontworpen voor 300kmh omdat dat ook ten zuiden van Brussel 300 rijdt.
De overige diensten stoppen in Breda en rijden grotendeels over het HRN. Dus die zouden bijna nergens 300kmh kunnen halen en dan zijn de extra investeringen om 300 te kunnen rijden weggegooid geld.

John rdam|22.01.16|10:23

Nog iets over die 300 kmh: NS wilde voor de Fyra diensten treinen voor 220 kmh bestellen omdat dat de meest efficiente maximumsnelheid was maar de als altijd op detailniveau bemoeizuchtige politiek vond dat het 250 moest worden. Dus toen is de V250 ‘opgevoerd’.

Rene Warnders|22.01.16|18:39

Bij mij wordt de indruk gewekt dat er dan ook harder (160/170 km/h) over het conventionele spoor wordt gereden op geschikte baanvakken…Of is die ambitie weer te hoog gegrepen m.b.t. aanpassen ATB, power op bovenleiding etc.?

John rdam|26.01.16|23:53

Er zijn delen van het hoofdrailnet geschikt voor 160 resp 200 km/h. En als ERTMS wordt ingevoerd zou je dat ook kunnen gaan rijden. Voor ‘opvoering’ van de bovenleiding hoorde je een tijd geleden over verdubbeling naar 3000 (3600) V=, maar daarover heerst voor zover ik weet al weer een tijd stilte. En over omschakeling naar 25kV is het ook stil.

Rene Warnders|30.01.16|20:52

John rdam,

Vanuit recente actualiteiten m.b.t de ontwikkeling en invoering van ERTMS is het maar de vraag of er tussen 2020 en 2030(!!!) een significante snelheidsverhoging wordt gerealiseerd. Landelijke opwaardering van ATB-EG naar ATB-NG zou een oplossing kunnen zijn. Persoonlijk zou ik het zeer triest vinden als er na 2021 nog 140 km/h wordt gereden. Soms vreet ik mijzelf nu al op tijdens een treinreis als er naar mijn mening harder kan worden gereden, maar goed.

Thomas de Kok|29.05.16|16:02

Er zijn treinen die met atb eg 160 km per uur rijden. Alleen. Ns maakt daar geen gebruik van. En er zijn maar een paar trajecten waar je 160 kan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vier treinenbouwers in de race voor nieuwe NS Intercity | SpoorPro.nl
DDZ, intercitytrein, NS

Vier treinenbouwers in de race voor nieuwe NS Intercity

Alstom, Bombardier, Siemens en Stadler zijn geselecteerd voor de laatste fase van de aanbesteding van de nieuwe Intercity’s voor NS, de zogeheten ‘Best and Final Offer’ fase. NS verwacht deze zomer de gunning bekend te maken. De nieuwe treinen moeten vanaf dienstregeling 2021 gaan rijden.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

9 reacties op “Vier treinenbouwers in de race voor nieuwe NS Intercity”

Maarten Vullings|21.01.16|11:19

Waarom een maximum snelheid van 200 km/h? Terwijl het enorm veel geld gekost heeft om de HSL geschikt te maken voor 300 km/h.

Henk Bravo|21.01.16|15:28

Ben blij dat ze nu kiezen voor “bewezen technologie”. Als dat enkele jaren terug ook was gedaan, dan was ons het Fyra debacle bespaard gebleven,

Antoine Berben|21.01.16|19:00

De vraag van Maarten VULLINGS vind ik volstrekt gerechtvaardigd. Ik ben dan ook benieuwd op een antwoord van NS.

John rdam|22.01.16|10:18

Waarom geen materieel voor 300kmh is ook al uitgelegd toen de V250 besteld werd: de Thalys stopt tussen Schiphol en Antwerpen 1x en kan dus zinvol 300kmh halen. Bovendien is het Thalys-materieel ontworpen voor 300kmh omdat dat ook ten zuiden van Brussel 300 rijdt.
De overige diensten stoppen in Breda en rijden grotendeels over het HRN. Dus die zouden bijna nergens 300kmh kunnen halen en dan zijn de extra investeringen om 300 te kunnen rijden weggegooid geld.

John rdam|22.01.16|10:23

Nog iets over die 300 kmh: NS wilde voor de Fyra diensten treinen voor 220 kmh bestellen omdat dat de meest efficiente maximumsnelheid was maar de als altijd op detailniveau bemoeizuchtige politiek vond dat het 250 moest worden. Dus toen is de V250 ‘opgevoerd’.

Rene Warnders|22.01.16|18:39

Bij mij wordt de indruk gewekt dat er dan ook harder (160/170 km/h) over het conventionele spoor wordt gereden op geschikte baanvakken…Of is die ambitie weer te hoog gegrepen m.b.t. aanpassen ATB, power op bovenleiding etc.?

John rdam|26.01.16|23:53

Er zijn delen van het hoofdrailnet geschikt voor 160 resp 200 km/h. En als ERTMS wordt ingevoerd zou je dat ook kunnen gaan rijden. Voor ‘opvoering’ van de bovenleiding hoorde je een tijd geleden over verdubbeling naar 3000 (3600) V=, maar daarover heerst voor zover ik weet al weer een tijd stilte. En over omschakeling naar 25kV is het ook stil.

Rene Warnders|30.01.16|20:52

John rdam,

Vanuit recente actualiteiten m.b.t de ontwikkeling en invoering van ERTMS is het maar de vraag of er tussen 2020 en 2030(!!!) een significante snelheidsverhoging wordt gerealiseerd. Landelijke opwaardering van ATB-EG naar ATB-NG zou een oplossing kunnen zijn. Persoonlijk zou ik het zeer triest vinden als er na 2021 nog 140 km/h wordt gereden. Soms vreet ik mijzelf nu al op tijdens een treinreis als er naar mijn mening harder kan worden gereden, maar goed.

Thomas de Kok|29.05.16|16:02

Er zijn treinen die met atb eg 160 km per uur rijden. Alleen. Ns maakt daar geen gebruik van. En er zijn maar een paar trajecten waar je 160 kan

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.