Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken

De NS voert sinds afgelopen zomer tests uit, waarbij twee locomotieven worden ingezet bij de Intercity Direct. De locomotieven, één voor en één achter, trekken afwisselend de rijtuigen van de trein. De huidige Intercity Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda hebben één locomotief die aan het einde van elke rit moet worden omgereden zodat de trein kan keren. Dit proces levert regelmatig problemen op waardoor de dienstregeling wordt ontregeld. Met twee locomotieven komt dit euvel minder vaak voor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken”

Wil van den Hurk|01.10.15|14:26

Als er destijds nou eens gekozen was voor een betrouwbare comfortabele trein zoals de Thallys dan hadden die treinen al jaren op de HSL kunnen rijden zonder gestuntel van loc voor achter of wel of niet met een Stuurstandrijtuig.
Maar nee, het wiel moest toch maar weer opnieuw uitgevonden worden bij de z.g. deskundigen. Wat een verspilling van tijd en geld.

Peter Vandermark|01.10.15|16:49

Ongelofelijk dat voor dit inefficiente soort van treinrijden wordt gekozen, zeker als je ziet dat een Traxx makkelijk in staat is zo’n trein te rijden. Is het niet beter om maar bij de SNCF naar oude TGV-PSE stellen te gaan kijken, die grondig op te knappen en dan daar mee te gaan rijden? Gaat nog harder ook en de ICR’s met hun stuurwagens komen vrij voor dienst in Nederland. Wat een nonsens!

MARCO HEINIS|01.10.15|20:55

Kijk eens naar Oostenrijk met hun Railjet project, een Loc met een aantal rijtuigen en een stuurstand rijtuig allemaal in de moderne kleuren tot één geheel, is weer wat anders dan het geel met blauw.

Hubert Mulder|28.11.15|11:18

Al vaker gezegd, haal andere treinen van de plank bij de fabrikanten, voorbeelden genoeg zoals de Railjet een hypermoderne trein dat met beproefde getrokken en duw rijtuigen goedgekeurd is voor 230 km/u, nee wij doen het met onze bekende rijtuigen en zetten de nieuwe nu al verouderde traxx loc met max 160 km\u en noemen hen ICD. Systeem werkt niet zo denderend dus plakken wij maar een extra traxx loc aan de achterkant. Wat een onnozele geld verspilling van de NS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken | SpoorPro.nl

Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken

De NS voert sinds afgelopen zomer tests uit, waarbij twee locomotieven worden ingezet bij de Intercity Direct. De locomotieven, één voor en één achter, trekken afwisselend de rijtuigen van de trein. De huidige Intercity Direct-treinen tussen Amsterdam en Breda hebben één locomotief die aan het einde van elke rit moet worden omgereden zodat de trein kan keren. Dit proces levert regelmatig problemen op waardoor de dienstregeling wordt ontregeld. Met twee locomotieven komt dit euvel minder vaak voor.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. 

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

4 reacties op “Twee locomotieven moeten Intercity Direct betrouwbaarder maken”

Wil van den Hurk|01.10.15|14:26

Als er destijds nou eens gekozen was voor een betrouwbare comfortabele trein zoals de Thallys dan hadden die treinen al jaren op de HSL kunnen rijden zonder gestuntel van loc voor achter of wel of niet met een Stuurstandrijtuig.
Maar nee, het wiel moest toch maar weer opnieuw uitgevonden worden bij de z.g. deskundigen. Wat een verspilling van tijd en geld.

Peter Vandermark|01.10.15|16:49

Ongelofelijk dat voor dit inefficiente soort van treinrijden wordt gekozen, zeker als je ziet dat een Traxx makkelijk in staat is zo’n trein te rijden. Is het niet beter om maar bij de SNCF naar oude TGV-PSE stellen te gaan kijken, die grondig op te knappen en dan daar mee te gaan rijden? Gaat nog harder ook en de ICR’s met hun stuurwagens komen vrij voor dienst in Nederland. Wat een nonsens!

MARCO HEINIS|01.10.15|20:55

Kijk eens naar Oostenrijk met hun Railjet project, een Loc met een aantal rijtuigen en een stuurstand rijtuig allemaal in de moderne kleuren tot één geheel, is weer wat anders dan het geel met blauw.

Hubert Mulder|28.11.15|11:18

Al vaker gezegd, haal andere treinen van de plank bij de fabrikanten, voorbeelden genoeg zoals de Railjet een hypermoderne trein dat met beproefde getrokken en duw rijtuigen goedgekeurd is voor 230 km/u, nee wij doen het met onze bekende rijtuigen en zetten de nieuwe nu al verouderde traxx loc met max 160 km\u en noemen hen ICD. Systeem werkt niet zo denderend dus plakken wij maar een extra traxx loc aan de achterkant. Wat een onnozele geld verspilling van de NS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.