Maglev, magneettrein, Japan

‘Magneetzweeftrein geduchte concurrent van personenauto’

2013-09-19 15:06:10 epa03873801 Central Japan Railway Co.’s L0 (zero) series magnetic levitated train is running on Yamanashi Maglev Test Line during a test run in Tsuru, Yamanashi Prefecture, west of Tokyo, Japan, 19 September 2013. The railway operator also known as JR Tokai announced on 18 September 2013 it will built six stations for the […]

De Japanse magneetzweeftrein JR Central Maglev behaalde vorige week een nieuw snelheidsrecord met 603 kilometer per uur. De spoorsector heeft met deze hogesnelheidstrein eindelijk een antwoord op de personenauto. Daarom dient er geïnvesteerd te worden in de introductie van een magneetzweeftrein op het Nederlandse spoor, vindt voorzitter Wouter van Gessel van Stichting Freedom of Mobility.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Magneetzweeftrein geduchte concurrent van personenauto’”

Arco Sierts|30.04.15|11:54

Ik meende dat we deze zweefdiscussie nu wel achter ons hadden gelaten. De torenhoge kosten van een nieuw, losstaand ultrahogesnelheidsspoor wegen nooit op tegen de baten. Anders was het toch allang privaat van start gegaan? Dus moet de belastingbetaler meebetalen. Maar die heeft voldoende aan het huidige, ook al fors gesubsidieerde spoor. Als het spoor vandaag compleet nieuw gebouwd zou moeten worden, zou het ook niet meer zo gebeuren. Maar dat hebben we al, en dus maken we daar nog wat van.

Frank Menger|30.04.15|12:56

@Arco Dit is wel een erg eenzijdige blik op de materie. Juist de splitsing van JR Rail maakt dit mogelijk. Een staatsbedrijf dat privaat werd in 5 verschillende delen. Verder mis je de ondertoon in dit artikel. De bestaande infrastructuur gaar veel meer werken als een metronet. Als feeder. Duur is relatief gezien de investeringsachterstanden in Nederland. Tel in Japan ook nog aardbevingsbestendigheid erbij 20 -30% plus op normaal budget. Met 500 kilometer zitten we redelijk diep in Duitsland.

Wouter van Gessel|01.05.15|11:45

Het oude denken over de magneettrein is idd afgelopen. Door anders te kijken naar de karakteristieken van Maglev als metro in IC zijn er kansen voor de regio’s en voor het land. Dat geen privaat bedrijf het gaat doen lijkt me niet moeilijk. De OV sector is een zwakke sector met veel te veel opdrachtgevers. Er geen visie en is de sector uiterst onbetrouwbaar. Ook voldoet het HUIDIGE OV niet aan eisen van de mobilist zoals de auto dat wel doet.Om marktaandeel terug te veroveren is investeren nodig

Wouter van Gessel|01.05.15|11:52

Er zijn vraagstukken op wereldniveau die invloed krijgen op onze welvaart en welzijn zoals het brand-en grondstoffen vraagstuk, 9miljard mensen op aarde, opkomende economieën, krimp in NL, regionaal de files en fijnstof. De auto is geen antwoord op deze vraagstukken. Echter Het OV wel MITS het OV eenvoudiger, betrouwbaarder en sneller wordt.Het OV heeft met de Ebike, Metro,Stoptrein en Maglev TransrapidTR9 een antwoord die voldoet aan de eisen van mobilist.Stations moeten voldoen aan TOD

Wilbert Jansen|01.05.15|20:32

Goed idee om dit serieus aan te pakken. Het scheiden van twee elkaar voortdurend in de weg zittende verkeersstromen (Intercity en stoptrein) is een gouden greep en de mogelijkheid om gebruik te maken van de voordelen van JR Magreb een gouden kans. Als je dit dan ook nog grensoverschrijdend zou kunnen gebruiken, wordt het alleen maar aantrekkelijker.
Ja, het kost geld maar dat zou bij de huidige infrastructuur ook gelden en wellicht wel veel duurder zijn. Ik zeg DOEN !

Wouter van Gessel|03.05.15|16:36

De aanleiding is de record van JRcentral Maglev. Met deze blog wil ik aangeven dat anders naar Maglev gekeken moet worden en dit technisch systeem een kans is voor de spoor-,OV- en zelfs de luchtvaartsector. Het beste maglevsysteem die voldoet aan de eisen die de stichting hanteert, namelijk ruime voertuigen met mogelijkheid om (E)vouwfiets mee te nemen en acceptabele infra is de Transrapid TR09. Wij van Stichtingfrom zijn plannen aan het maken voor projecten in Nederland. We gaan het proberen.

Daan Houtman|07.05.15|11:05

Twee elkaar voortdurend in de weg zittende verkeersstromen (Intercity en stoptrein) worden toch al aangepakt in de vorm van viersporige trajecten tussen bijvoorbeeld Woerden-Utrecht, Amsterdam-Utrecht en Den Bosch-Utrecht Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorverdubbeling. Dat argument voor de Maglev komt dus grotendeels te vervallen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Magneetzweeftrein geduchte concurrent van personenauto’ | SpoorPro.nl
Maglev, magneettrein, Japan

‘Magneetzweeftrein geduchte concurrent van personenauto’

2013-09-19 15:06:10 epa03873801 Central Japan Railway Co.’s L0 (zero) series magnetic levitated train is running on Yamanashi Maglev Test Line during a test run in Tsuru, Yamanashi Prefecture, west of Tokyo, Japan, 19 September 2013. The railway operator also known as JR Tokai announced on 18 September 2013 it will built six stations for the…

De Japanse magneetzweeftrein JR Central Maglev behaalde vorige week een nieuw snelheidsrecord met 603 kilometer per uur. De spoorsector heeft met deze hogesnelheidstrein eindelijk een antwoord op de personenauto. Daarom dient er geïnvesteerd te worden in de introductie van een magneetzweeftrein op het Nederlandse spoor, vindt voorzitter Wouter van Gessel van Stichting Freedom of Mobility.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

7 reacties op “‘Magneetzweeftrein geduchte concurrent van personenauto’”

Arco Sierts|30.04.15|11:54

Ik meende dat we deze zweefdiscussie nu wel achter ons hadden gelaten. De torenhoge kosten van een nieuw, losstaand ultrahogesnelheidsspoor wegen nooit op tegen de baten. Anders was het toch allang privaat van start gegaan? Dus moet de belastingbetaler meebetalen. Maar die heeft voldoende aan het huidige, ook al fors gesubsidieerde spoor. Als het spoor vandaag compleet nieuw gebouwd zou moeten worden, zou het ook niet meer zo gebeuren. Maar dat hebben we al, en dus maken we daar nog wat van.

Frank Menger|30.04.15|12:56

@Arco Dit is wel een erg eenzijdige blik op de materie. Juist de splitsing van JR Rail maakt dit mogelijk. Een staatsbedrijf dat privaat werd in 5 verschillende delen. Verder mis je de ondertoon in dit artikel. De bestaande infrastructuur gaar veel meer werken als een metronet. Als feeder. Duur is relatief gezien de investeringsachterstanden in Nederland. Tel in Japan ook nog aardbevingsbestendigheid erbij 20 -30% plus op normaal budget. Met 500 kilometer zitten we redelijk diep in Duitsland.

Wouter van Gessel|01.05.15|11:45

Het oude denken over de magneettrein is idd afgelopen. Door anders te kijken naar de karakteristieken van Maglev als metro in IC zijn er kansen voor de regio’s en voor het land. Dat geen privaat bedrijf het gaat doen lijkt me niet moeilijk. De OV sector is een zwakke sector met veel te veel opdrachtgevers. Er geen visie en is de sector uiterst onbetrouwbaar. Ook voldoet het HUIDIGE OV niet aan eisen van de mobilist zoals de auto dat wel doet.Om marktaandeel terug te veroveren is investeren nodig

Wouter van Gessel|01.05.15|11:52

Er zijn vraagstukken op wereldniveau die invloed krijgen op onze welvaart en welzijn zoals het brand-en grondstoffen vraagstuk, 9miljard mensen op aarde, opkomende economieën, krimp in NL, regionaal de files en fijnstof. De auto is geen antwoord op deze vraagstukken. Echter Het OV wel MITS het OV eenvoudiger, betrouwbaarder en sneller wordt.Het OV heeft met de Ebike, Metro,Stoptrein en Maglev TransrapidTR9 een antwoord die voldoet aan de eisen van mobilist.Stations moeten voldoen aan TOD

Wilbert Jansen|01.05.15|20:32

Goed idee om dit serieus aan te pakken. Het scheiden van twee elkaar voortdurend in de weg zittende verkeersstromen (Intercity en stoptrein) is een gouden greep en de mogelijkheid om gebruik te maken van de voordelen van JR Magreb een gouden kans. Als je dit dan ook nog grensoverschrijdend zou kunnen gebruiken, wordt het alleen maar aantrekkelijker.
Ja, het kost geld maar dat zou bij de huidige infrastructuur ook gelden en wellicht wel veel duurder zijn. Ik zeg DOEN !

Wouter van Gessel|03.05.15|16:36

De aanleiding is de record van JRcentral Maglev. Met deze blog wil ik aangeven dat anders naar Maglev gekeken moet worden en dit technisch systeem een kans is voor de spoor-,OV- en zelfs de luchtvaartsector. Het beste maglevsysteem die voldoet aan de eisen die de stichting hanteert, namelijk ruime voertuigen met mogelijkheid om (E)vouwfiets mee te nemen en acceptabele infra is de Transrapid TR09. Wij van Stichtingfrom zijn plannen aan het maken voor projecten in Nederland. We gaan het proberen.

Daan Houtman|07.05.15|11:05

Twee elkaar voortdurend in de weg zittende verkeersstromen (Intercity en stoptrein) worden toch al aangepakt in de vorm van viersporige trajecten tussen bijvoorbeeld Woerden-Utrecht, Amsterdam-Utrecht en Den Bosch-Utrecht Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Spoorverdubbeling. Dat argument voor de Maglev komt dus grotendeels te vervallen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.