Station, Rotterdam Centraal, reizigers, perron, treinen, NS

‘Haast geboden bij doorontwikkeling ERTMS Level 3’

Fabrikanten moeten doorpakken met de ontwikkeling van de ERTMS Level 3-technologie. Invoering van deze versie van het Europese beveiligingssysteem zorgt ervoor dat de beloften van ERTMS, zoals een hogere capaciteit en verhoogde spoorveiligheid, kunnen worden waargemaakt. Daarnaast zijn de kosten van ERTMS Level 3 vele malen lager dan die van Level 2, omdat het niet nodig is om extra componenten en kabels langs het spoor te installeren. Daardoor kan het Europese systeem op een groter deel van het Nederlandse spoor worden geïnstalleerd, dan nu is gepland. Dat zegt Martin Zweers, specialist treinbeveiliging bij ingenieursbureau Arcadis.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

6 reacties op “‘Haast geboden bij doorontwikkeling ERTMS Level 3’”

Arco Sierts|19.02.15|13:16

Misschien is het goed om te kijken waar de knelpunten liggen. Bijvoorbeeld met behulp van een Railforum-werkgroep ‘Dotteren ETCS Level 3’.
Eerder werd beweerd (o.m. Lieuwe Zigterman in OV Magazine) dat de industrie niet wilde, maar dat is zeker niet meer het probleem. De vraag is dan wat het probleem dan wel is.

Arco Sierts|19.02.15|14:38

Overigens is de veel vaker gehoorde stellingname dat Level 3 de belofte van meer capaciteit inlost, helaas onjuist. De tijdsvertraging van integriteitsmonitoring plus 2x “bedrijfszekere radiocommunicatie” plus rijwegextentie leidt tot meer volgtijdverlies dan de overgang naar Moving Block goed kan maken!

Wil je Level 3 capacitair positief benutten, dan moeten ALLE systeemlagen (planningsprincipes, planningsnormen, besturing incl groene golf/ATO, integriteitsdetectie en datacom) mee-innoveren.

Daan Houtman|19.02.15|21:36

Hoewel dit over level 2 gaat:
Gebleken is dat de invoering van ERTMS Level 2 op het baanvak Utrecht-’s-Hertogenbosch met de dienstregeling 2009 ertoe leidt dat het baanvakbelastingscijfer zal afnemen van 91% (NS’54 ATB EG huidige situatie) naar 75%. Door het optimaliseren van NS”54 is een reductie tot 88% mogelijk.

De vraag is of we vele miljoenen moeten uitgeven voor deze baanvakbelastingreductie. Door level 3 wordt dat bedrag hooguit iets lager dan met level 2, maar het blijft veel geld.

Frederick Gerards|20.02.15|16:04

Daan Houtman, ERTMS Level 2 Ut-Ht sinds 2009?

ERTMS Level 3 is geen goede optie voor de huidige sporencpaciteit op de stations in Nederland. Voor rangeren (Shunting) is geen goede optie beschikbaar onder ERTMS. Voor reizigersvervoer volstaat het al niet, voor goederenvervoer al helemaal niet.

Frederick Gerards|20.02.15|18:55

Level 2+ heeft geen toegevoegde waarde. Juist door de blokken te handhaven is de capaciteitswinst te verwaarlozen. En trein van 200 meter die in een blok van 1300 meter rijdt, neemt nog steeds 1300 meter in beslag. Op die manier heb je alleen wat winst als de trein moet remmen, omdat deze later kan gaan remmen dan nu het geval is. Dat scheelt slechts enkele seconden, je praat hier niet over minuten. Zolang er in combinatie lichtseinen gebruikt worden, is de tijdwinst 0,0.

Emiel Maigoda|26.02.15|20:37

Op het baanvak Utrecht-Den Bosch zit geen ERTMS.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.