IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect

IJsafzetting op de bovenleiding heeft er zaterdag voor gezorgd dat het treinverkeer ernstig verstoord is geraakt. Honderden treinen in verschillende plaatsen kampten met storingen. Op de grote knooppunten Utrecht, Amsterdam, Amersfoort en Alkmaar reden tot in de middag geen treinen. ProRail heeft op vrijdagavond al diesellocomotieven ingezet om de bovenleiding ijsvrij te maken alleen mocht dit niet baten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect”

Roel Hanssen|29.01.15|22:15

INFO:IJzelschakeling
Wanneer er ijzel neerslaat op de bovenleiding, ondervindt het treinverkeer daarvan grote hinder: ijzel werkt namelijk als isolator. Het is mogelijk om de bovenleiding te verwarmen door de schakelaars op de onderstations en tussen­stations in een bepaalde stand te zetten. Dit is de zogeheten ijzelschakeling. De ijzelschakeling is op alle geëlektrificeerde baanvakken aangebracht, maar wordt tegenwoordig niet meer gebruikt.
meer info zie http://www.nicospilt.com/ onderdeelBOVENLEIDING

John rdam|01.02.15|01:18

Het inzetten van diesellocs (?) om bovenleiding ijzelvrij te maken op vrijdagavond (?) is onzin. Voor het ijzelvrij schrapen van bovenleidingen heb je stroomafnemers nodig, maar die zitten niet op diesellocs. Diesellocs komen pas aan de orde als je daarmee elektrische treinen moet gaan slepen/duwen om de bovenleiding schoon te schrapen. Maar dat was op vrijdagavond nog niet nodig, want toen zat er nog geen ijzel op de draden. Dit is dus geschreven door iemand die het niet helemaal begrijpt..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect | SpoorPro.nl

IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect

IJsafzetting op de bovenleiding heeft er zaterdag voor gezorgd dat het treinverkeer ernstig verstoord is geraakt. Honderden treinen in verschillende plaatsen kampten met storingen. Op de grote knooppunten Utrecht, Amsterdam, Amersfoort en Alkmaar reden tot in de middag geen treinen. ProRail heeft op vrijdagavond al diesellocomotieven ingezet om de bovenleiding ijsvrij te maken alleen mocht dit niet baten.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “IJzelritten ProRail hadden nauwelijks effect”

Roel Hanssen|29.01.15|22:15

INFO:IJzelschakeling
Wanneer er ijzel neerslaat op de bovenleiding, ondervindt het treinverkeer daarvan grote hinder: ijzel werkt namelijk als isolator. Het is mogelijk om de bovenleiding te verwarmen door de schakelaars op de onderstations en tussen­stations in een bepaalde stand te zetten. Dit is de zogeheten ijzelschakeling. De ijzelschakeling is op alle geëlektrificeerde baanvakken aangebracht, maar wordt tegenwoordig niet meer gebruikt.
meer info zie http://www.nicospilt.com/ onderdeelBOVENLEIDING

John rdam|01.02.15|01:18

Het inzetten van diesellocs (?) om bovenleiding ijzelvrij te maken op vrijdagavond (?) is onzin. Voor het ijzelvrij schrapen van bovenleidingen heb je stroomafnemers nodig, maar die zitten niet op diesellocs. Diesellocs komen pas aan de orde als je daarmee elektrische treinen moet gaan slepen/duwen om de bovenleiding schoon te schrapen. Maar dat was op vrijdagavond nog niet nodig, want toen zat er nog geen ijzel op de draden. Dit is dus geschreven door iemand die het niet helemaal begrijpt..

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.