Historische trein verwijdert ijs van bovenleiding spoorlijn Amersfoort-Ede
De historische locomotief Loc 1254 uit 1951 is in de nacht van zaterdag op zondag ingezet op de spoorlijn Amersfoort-Ede voor het onderhoud van de bovenleiding. Met de historische trein is de rijpaangroei en ijzel op de bovenleiding van het spoortraject aangepakt.
Wilt u dit artikel lezen?
Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.
Bent u al abonnee?
Een mooi verhaal over de gevolgen van ijzel, maar waarom is nu speciaal LOC 1251 ingezet?
En is alleen het een keertje het traject rijden voldoende om de bovenleiding ijsvrij te houden?
Voor het schoonrijden van de bovenleiding is een locomotief die met weerstanden wordt geschakeld, ideaal, omdat deze in tegenstelling tot moderne exemplaren niet gevoelig is voor onderbrekingen in de stroomvoorziening. Daarvoor hoeft natuurlijk niet speciaal de 1251 te worden ingezet; elke andere E-loc met dezelfde of een soortgelijke schakeling had hiervoor kunnen worden gebruikt.
Iets voor de NS ?
http://www.feijenoordsemeesters.nl/LRtW/SSN4.jpg
Een april. 1251 bestaat niet. De serie 1200 loopt tot 1225. Volgens mij gaat het met hete stoom uit een stoomloc veel beter.