Remenergie, bussen, station, Apeldoorn

Elektrische stadsbussen rijden geheel op remenergie treinen

Een wagenpark van 25 elektrische stadsbussen kan de hele dag rijden op de remenergie die vrijkomt van treinen die op station Apeldoorn stoppen. De infrastructuur die hiervoor nodig is, kan worden betaald met het geld dat de provincie nu nog kwijt is aan brandstofkosten voor de OV-concessie. In ruil daarvoor heeft Apeldoorn in één klap schoon stadsvervoer. Arjan Heinen, directeur van Hedgehog Applications en bedenker van het project, wil dit in Apeldoorn gaan realiseren.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is journalist van SpoorPro en algemeen hoofdredacteur van ProMedia Group.

2 reacties op “Elektrische stadsbussen rijden geheel op remenergie treinen”

Frank van Overbeeke|24.04.14|11:03

Het zou wel eens voordeliger kunnen zijn om de remenergie terug te voeden in het elektriciteitsnet en de bussen uit datzelfde net te laden. Dan gebruik je het net als buffer in plaats van batterijen. Een terugvoedeenheid voor tractie-energie kan in de meeste gelijkrichterstations eenvoudig worden bijgeplaatst.

Jasper Braakhuis|25.04.14|16:42

Energie is net belastinggeld, het zijn allemaal identieke euro’s maar we labellen ze zodat we net doen alsof het ene geld hierheen gaat en het andere daarheen. Remenergie is elektrische energie. Energie bufferen in batterijen is duur als je ook een elektriciteitsnet hebt met nagenoeg oneindige vraag. Maar het voelt wel goed om te kunnen zeggen dat je de remenergie in de bus stopt en daar gratis van rijdt. Jezelf voor de gek houden is niet erg, zolang je er maar niet echt in gaat geloven.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Elektrische stadsbussen rijden geheel op remenergie treinen | SpoorPro.nl