Sharon Dijksma, staatssecretaris, ministerie van Infrastructuur en Milieu

Dijksma wuift kritiek over nieuwe structuur ProRail weg

Ondanks de kritiek van ProRail zelf, reizigersorganisaties, vakbonden en KNV, blijft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu bij haar besluit om van ProRail een publieke organisatie te maken. Ze ziet dit als een ‘no-regret-stap’. Dit liet de bewindsvrouw woensdagavond weten tijdens een debat met de Tweede Kamer. “Ik vind de vorm BV niet passend voor een organisatie die 100 procent publieke diensten levert.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “Dijksma wuift kritiek over nieuwe structuur ProRail weg”

Antoine Berben|30.06.16|15:37

DIJKSMA heeft 100% gelijk, er dient nu (eindelijk) eens ingegrepen te gaan worden bij dit bedrijf. Het kan niet zijn dat een bedrijf met zo’n track record thans maar ongeschoren kan blijven enkel en alleen omdat men nu (voor de zoveelste keer) op een verbetertraject zou zitten.
Daarnaast leveren ook de activiteiten over de laatste 2 jaar alleszins een ander beeld op dan dat van een succesvol denkend en opererend bedrijf waar het belang van de reiziger steeds maar bovenaan blijkt te staan!

Rob van Looveren|02.07.16|14:30

Vanuit Europese optiek moeten railinfra managers onafhankelijk kunnen opereren ten opzichte van vervoerders en tegelijkertijd moeten zij in Europees verband samenwerken. De “single european railway area” moet beschikbaar zijn voor alle rail vervoerders die daar gebruik van willen maken.
De organisatievorm moet daarbij aansluiten. Dichter bij onze regering lijkt een goede keuze. Een goede onderbouwing is nodig, want de taak van Prorail houdt niet direct op bij de landsgrenzen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Dijksma wuift kritiek over nieuwe structuur ProRail weg | SpoorPro.nl
Sharon Dijksma, staatssecretaris, ministerie van Infrastructuur en Milieu

Dijksma wuift kritiek over nieuwe structuur ProRail weg

Ondanks de kritiek van ProRail zelf, reizigersorganisaties, vakbonden en KNV, blijft staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en Milieu bij haar besluit om van ProRail een publieke organisatie te maken. Ze ziet dit als een ‘no-regret-stap’. Dit liet de bewindsvrouw woensdagavond weten tijdens een debat met de Tweede Kamer. “Ik vind de vorm BV niet passend voor een organisatie die 100 procent publieke diensten levert.”

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu SpoorPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de spoormarkt. Ook krijgt u €100 korting op het SpoorPro Seminar ‘Elektrisch werken aan het spoor’.

start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge is redacteur van SpoorPro en vaste redacteur van OVPro, het vakblad voor OV-professionals.

2 reacties op “Dijksma wuift kritiek over nieuwe structuur ProRail weg”

Antoine Berben|30.06.16|15:37

DIJKSMA heeft 100% gelijk, er dient nu (eindelijk) eens ingegrepen te gaan worden bij dit bedrijf. Het kan niet zijn dat een bedrijf met zo’n track record thans maar ongeschoren kan blijven enkel en alleen omdat men nu (voor de zoveelste keer) op een verbetertraject zou zitten.
Daarnaast leveren ook de activiteiten over de laatste 2 jaar alleszins een ander beeld op dan dat van een succesvol denkend en opererend bedrijf waar het belang van de reiziger steeds maar bovenaan blijkt te staan!

Rob van Looveren|02.07.16|14:30

Vanuit Europese optiek moeten railinfra managers onafhankelijk kunnen opereren ten opzichte van vervoerders en tegelijkertijd moeten zij in Europees verband samenwerken. De “single european railway area” moet beschikbaar zijn voor alle rail vervoerders die daar gebruik van willen maken.
De organisatievorm moet daarbij aansluiten. Dichter bij onze regering lijkt een goede keuze. Een goede onderbouwing is nodig, want de taak van Prorail houdt niet direct op bij de landsgrenzen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.